با پول نقدم چه کار کنم؟!

چند بار در طول روز این سوال را می شنوید:
من 300 میلیون پول نقد دارم، به نظرت باهاش چه کار کنم؟
خانه بخرم؟ (سرمایه گذاری در مسکن)
دلار بخرم؟ (سرمایه گذاری در ارز)
پولمو بذارم بانک و سود بگیرم؟ (سپرده گذاری در بانک)
سهام بخرم؟ (بازار سرمایه)
...

البته کمتر پیش می آید کسی بپرسد آیا به نظرت یک واحد تولیدی بزنم! یا یک رستوران تاسیس کنم یا یک شرکت تجارتی... چرا که کسی که چنین برنامه هایی برای پولش دارد هرگز سوالش این نیست که با پولم چه کنم.

نکته این است که مثال های آخر بهترین راه های سرمایه گذاری هستند. هم برای شخص و هم برای اقتصاد کشور
این نوع سرمایه گذاری ها پول را وارد چرخه سالم اقتصاد می کنند، تورم را کاهش می دهند، سرانه درآمد ملی را افزایش می دهند، اشتغال ایجاد می کنند و به تولید و توزیع ثروت کمک می کنند.

ولی به هر حال سوال خیلی ها هنوز همین است: با پول نقدم چه بکنم؟

باز هم تاکید می کنم، به عقیده من در بازار کنونی، بهترین کار راه اندازی کسب و کاری است که احساس می کنید در آن مزیت نسبی، هوش ذاتی و تجربه کافی دارید. به خصوص که کشور به زودی از چنگ تحریم های اقتصادی خلاص خواهد شد (امید به خدا) و فرصت های فراوانی پیش روی کسب و کار های ایرانی قرار خواهد گرفت.

ولی به فرض اینکه پولی دارید که هیچ کاری جز سپرده گذاری نمی خواهید با آن بکنید، و پول شما حدود چند صد میلیون تومان است، من پیشنهاد خودم را عرض می کنم:

مسکن بخرید
البته این هم شرط و شروطی دارد! بازار مسکن در حال حاضر در رکود شدیدی به سر می برد، نزدیک سه سال است در این رکود است، تقریبا همه تحلیل گران اقتصادی هم عقیده اند که یکی دو سالی دیگر هم در این رکود خواهد ماند.
پس امروز اگر کسی می خواهد خانه بخرد، حتما باید بتواند مورد مناسب (اصطلاحا اکازیون) با قیمت و شرایط خوب پیدا کند.
پس باید با فراغ بال و مطالعه فراوان خرید کنید. پولتان را فعلا در حساب های روزشما سپرده کنید و به دنبال مورد مناسبی در محله ای که می شناسید و به وضع و حال معیشت و بازار آن آشنا هستید باشید (البته باید محله ای متناسب با پولتان هم باشد)
برای اینکه به این نتیجه برسیم که خانه بخریم، بهتر است به گزارش امروز بانک مرکزی درباره وضع مسکن و بازار ملک تهران در پاییز 1394 نگاهی کنیم:
روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد در آذرماه ۱۳۹۴ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۲۶۳۸ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۴.۸ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.
همچنین در آذرماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۸.۸ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل با ۰.۶ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل با ۱.۲ درصد کاهش همراه بوده است.

اگر نرخ تورم را در سال جاری15% محاسبه کنیم، حداقل امسال 15% تورم انباشته شده در بازار مسکن خواهیم داشت. تورم سال گذشته هم به این رقم اضافه می شود (منهای رشد ناچیز قیمت ها در سال گذشته که فکر نمی کنم به 5% هم رسیده باشد در بهترین محاسبات)
وقتی خانه را خریدید، اگر صاحب خانه بوده اید، آنرا اجاره می دهید (حدود 4 الی 5% ارزش آن را سالیانه اجاره می گیرید) و اگر خانه نداشته اید، از شر اجاره مشابهی خلاص می شوید
اگر سال آینده قیمت ها رشد کند یا حداقل رونقی در خرید و فروش ایجاد شود، شما 15% انباشت تورمی حداقل چیزی است که نصیبتان می شود. و کیست که نداند اگر قیمت ها در تهران بخواهد برود بالا، چگونه خواهد بود...

اگر پارسال از من می پرسیدید با پول نقدم چه بکنم، کما اینکه بسیاری پرسیدند و جواب من را شنیدند و حتی در مطلبی در همین وبلاگ با عنوان قیمت مسکن و بازارهای ارز و بورس حدود نوروز امسال اشاره کردم، می گفتم مسکن نخرید! ولی امروز شاید این شرایط متفاوت شده باشد. چراکه بازار مناسب حال خریدار است، امکان کاهش نرخ بهره سپرده ها بسیار است و تورم انباشته شده بازار مسکن هم به حدود30 الی 40 درصد رسیده است.




Comments