نرخ بهره و تاثیر کاهش آن بر اقتصاد مردم (قیمت مسکن و بازارهای ارز و بورس)

دیروز عصر بانک مرکزی تهران جلسه تعیین نرخ بهره بانکی و تسهیلات (وام) رو برگزار کرد و نتایج به شرح زیر شد:
نرخ بهره سپرده یک ساله 20 درصد
تسهیلات عقود مبادله ای 21 درصد
تسهیلات بانکی 24 درصد
این اعداد با گذشته بین یک تا سه درصد در موارد مختلف تفاوت دارند و عملا می توان گفت از این جلسه اتفاق و پس لرزه ای در بازارهای مسکن، بورس و سایر مراکز جذب سرمایه رخ نخواهد داد. ولی در این جلسه دو اتفاق مهم افتاد: اول اینکه بنا شد نرخ ها فوق در دوره های زمانی سه ماهه بازبینی گردند و دوم اینکه تقابلی رخ داد میان بانک ها که خواهان حفظ سرمایه مردم نزد خود هستند و فعالان بازارهایی که معتقدند این پول می تواند رونقی برای بازارشان داشته باشد.

من قصد دارم برخی از مقاصد احتمالی پول های مردم را در صورتی که از حساب های بانکی بیرون بروند را بررسی کنم:

بازار بورس
تالار حافظ، قلب بورس تهران
با توجه به اینکه این بازار نیازمند دانش بیشتری نسبت به بازارهای جایگزین در ادامه بررسی می گردند می باشد و از طرفی ریسک آن بالا بوده و عدم اطمینان به این نهاد مالی نیز در سال های اخیر بیشتر شده است، بعید می دانم مقصد پول هایی از جنس آنچه اکنون در حساب های مردم است با کاهش سود بانکی، بازار بورس باشد.
توجه بفرمایید نوع افرادی که عمده این پول هارا در اختیار دارند و اکنون ترجیح به دریافت سود بانکی داشته اند، دارای میانگین سنی نسبتا بالا و ریسک پذیری پایین تر است. از طرفی EPS بهترین سهام های بازار بورس تهران در حال حاضر حدود 25% است که فقط چند درصدی از سود تضمینی بانکی بالاتر است.
* EPS نرخ سوددهی نسبت به هر سهم خریداری شده و به عبارتی سود سرمایه شما به درصد نسبت به ارزش امروز سهم

بازار سکه و ارز
در دو ماه گذشته بازار سکه و ارز ثبات داشته است. چشم انداز توافقات هسته ای و ثبات سیاسی ایران در مقایسه با ده سال گذشته نیز مزید بر علت است که تب و تاب این بازار کمی خوابیده باشد. اما دو عامل می تواند مانع از فرض ما باشد:
اول اتفاقات ناگهانی و انفجاری منطقه ای مانند دامنه دار شدن اختلافات ایران و عربستان و ورود این دو کشور به مراحل جدیدی از درگیری منطقه ای که می تواند بازار ارز و طلا را به شدت متاثر نماید. و دوم شکست خوردن مذاکرات (هرچند شخصا احتمالش را ضعیف می دانم) از تاثیر نظارت و کنترل دولت در ممنوع نمودن معاملات فردایی و مقابله با سودجویی سفته بازان بازار ارز نیز نباید غافل شد که تاثیر بسیاری در آرامش قیمت ارز داشته است.
نتیجه کلی اینکه این بازار پتانسیل جذب پول سپرده های بانکی را دارد، ولی در شرایط حاضر برنده این رقابت به نظر نمی رسد باشد.

بازار مسکن
بازار مسکن که از سال 1391 تا کنون در رکود است، خود به سه بخش تقسیم می گردد: بازار زمین و مستغلات، بازار خانه های ساخته شده و چندسال ساخت و بازار آتی (پیش فروش و یا جواز ساخت) به عقیده من این سه بخش به همین ترتیب می توانند جذابیت ورود داشته باشند. یعنی اول زمین (که البته سرمایه های بزرگتر را جذب می نماید) دوم ساختمان های ساخته شده و سوم صنعت ساخت و ساز
پس کاهش ناگهانی سود سپرده  های بانکی می توانست به صورت عمده بخش دوم این بازار را تحت تاثیر قرار دهد. درست است که بخش بزرگی از سرمایه سازندگان در حال حاضر در همان بخش دوم بلوکه شده است و با تاخیری زمانی این رونق منجر به رونق بخش ساخت و ساز و صدور مجوز نیز می گردد، ولی بدیهی است این هجوم سرمایه برنده اصلی اش دلالان و بنگاه داران می بودند.
آتی ساز، نمادی از انبوه سازان دیرینه تهران
به نظر می رسد به همین دلیل دو تصمیم در بانک مرکزی گرفته شده است: اول عدم تغییر ناگهانی سود سپرده و دوم تصمیم بر بررسی نرخ سود به صورت دوره های سه ماهه.

پیش بینی شخص من این است که تا پایان امسال در مراحلی تدریجی سود بانکی به 18 درصد رسیده و انتظار می رود بازار مسکن در سال 1395 شاهد روزهای بهتری باشد. البته گران شدن مسکن پیامد بد و تورم زایی است که همیشه گریبان مصرف کننده های ضعیف تر را می گیرد که گفته میشود درتهران دوره انتظار برخی از آنها برای صاحب خانه شدن 90 سال است!

Comments