سبد اموال سال 1398 و مدیریت نقدینگی

با پول نقدم چکار کنم؟ طلا یا دلار بخرم یا خانه؟
ماشین و اتوموبیل تا کجا می خواهد گران شود؟! اگر فلان مالم را می فروختم و دلار خریده بودم، الان چند برابر شده بود، ولی آنرا سپرده کردم و آب شد!

از این دست جملات در طول روز بسیار می شنویم... برخی از این جملات و اظهار نظرها سمی مهلک برای جامعه، سرمایه های اجتماعی و اقتصاد کشور هستند.

پاسخ من معمولا به سوال درباره دلار و ارز این است: اگر خود دلار یا یورو را برای مصرف (مثلا واردات یا هزینه سفر ...) نیاز ندارید، هرگز مازاد نیاز خود نخرید و در خانه نگاه دارید. اول اینکه اینکار لطف به اقتصاد آمریکا و بانک مرکزی آنهاست! جدی می گویم! الان در ایران 25 میلیارد دلار اسکناس در خانه هاست که معنایش این است که فدرال رزرو می تواند 25 میلیارد دلار پول بدون پشتوانه بیشتری چاپ نماید.



عبارت پول بدون پشتوانه البته مضحک است، چون کلا سالهاست در جهان، پول پشتوانه ای جز اعتبار بانک صادر کننده اش ندارد. ولی مردم بی جهت و به اشتباه فکر می کنند پول چاپ شده توسط بانکهای مرکزی دارای پشتوانه های فیزیکی است.

دوم اینکه اینکار به شدت برای اقتصاد کشور ما (و هر کشور دیگری که چنین پدیده ای در آن رواج پیدا کند) مضر است. پول عظیمی که می تواند منجر به کسب و کار و اشتغال فرزندان ما بشود، در بالش و گاو صندوق انبار شده است.

سوم اینکه پول در منزل، دزد و آتش سوزی و بلا دارد!

مسکن
خانه خریدن انتخاب بدی نیست. اگر پولتان کمتر از قیمت خانه هایی که در شهر محل سکونت شماست می باشد، به شهرهای کوچک تر اطراف که اقوامی دارید و یا آشنایی به قیمت ها و محیط آن دارید بروید و خانه های نوساز و یا زمین بخرید. منظور من از زمین بیشتر خانه دارای قدرسهم است. مثلا یک خانه دربست، چون ارزش افزوده بالاتری دارد.

اتوموبیل
حتی این هم گزینه بدی نیست! هم استفاده می شود، هم ارزش پول شما را حفظ می کند. واقعا دو سال گذشته فکر نمی کردم روزی چنین پیشنهادی به کسی بدهم، ولی باید پذیرفت که شرایط اقتصادی کشور ما به علت حمایت بی حد و حصر از صنعت خودروسازی داخلی و وضع مقررات سخت برای واردات خودرو و تعرفه های بالا و نوسان های ارزی، تا تغییر تمام مولفه های بالا، دچار چنین وضعیتی هست و خودرو یک کالای سرمایه ای گشته است. البته خودرو نیز دزد و خسارت دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

بورس
بورس ایران به نظر می رسد یک پنجره مثبت دیگر در اوایل سال 98 داشته باشد. سرمایه گذاری در بورس از خیلی جهات منفعت دارد. صاحبان سهام معمولا در معرض دانش تحلیلی بیشتری از روندهای اقتصاد کشور قرار می گیرند و در میان الی دراز مدت نیز به شکل اثبات شده ای بورس سرمایه ها را بیشتر کرده است.

خطر بورس به عقیده من برای افراد، افتادن در دام معاملات بسیار و بدون مطالعه است. برای اینکه در چنین دامی نیوفتید، آنرا تبدیل به شغل نکنید! و فقط با مشورت یک مشاور حرفه ای (کسی که حرفه اش مشاوره و معاملات بورس است، مثلا در کارگزای ها) معامله انجام دهید. فراموش نکنید هدف مدیریت اموال شماست، نه یک شغل و حرفه.

کریپتوکارنسی ها (رمزارزها)
پیشنهاد من قویا این است که اگر پولی دارید که از دست دادن آن، منجر به تحمل مشقت و فشار در زندگیتان نمی شود، آنرا روی ارزهای رمزنگاری شده معتبر مانند بیت کوین، اتریوم، استلار و ... سرمایه گذاری کنید.

بیت کوین در نقطه حساسی در حال حاضر است. می توانید پست کوتاه من در وبلاگ دیگرم در این باره را بخوانید:

https://steemit.com/cryptocurrency/@honarparvar/another-sign-for-bitcoin




Comments