اسپم فیلترها، مانع بازاریابی به کمک ارتباط با ایمیل مشتریان (خبرنامه)

در بازارایابی اینترنتی و آنلاین، یکی از ابزارهایی که از گذشته هنوز زنده و پرمصرف باقی مانده است، خبرنامه ها و اشتراک های ایمیل مشتریان است. البته این مدیون نفوذ ایمیل در زندگی شخصی و کسب و کار کاربران اینترنت است و نباید از این واقعیت هم غافل بمانیم که این نفوذ در طی پنج سال گذشته بسیار کمتر از زمان مشابه آن پیش از آن گردیده و قسمتی از سهم بازار خود را به پیام رسان های شبکه های اجتماعی داده است.
با این مقدمه که ایمیل هنوز کاربردهای تجاری زیادی دارد و افول آن ممکن است چند سال دیگر نیز به طول بیانجامد، یکی از دغدغه های مدیران کسب و کارها و بازاریابان اینترنتی، توانایی به مقصد رساندن ایمیل های شرکتی به دست مشتریان است. موانع شما ارسال کنندگان هرزنامه ها (اسپم) و فیلترهایی که برای رهایی کاربران از شر مزاحمت آنها ساخته شده اند است.
اسپمرها و دردسرهایشان باعث شده سرویس دهندگان ایمیل برای رضایت بیشتر مشتریان خود فیلترهای سخت و پیچیده تری طراحی نموده و در این میان گاهی خشک و تر باهم می سوزند و ایمیل های خواسته (permission marketing) نیز به مقصد نمی رسند.
در این پست، چند نکته اصلی که به شما کمک می کند پشت این سد نمانید ذکر می شود:
اول باید بدانیم اسپم فیلترها چطور یک هزرنامه را تشخیص می دهند. آنها موارد زیر را بررسی می کنند (البته باید بگوییم حداقل اینها را بررسی می کنند):
-    ارتباط ارسال کننده با گیرنده
-    آدرس اینترنتی فرستنده و اعتبار آن (IP)
-    کیفیت محتوا شامل موضوع و خود ایمیل و لینک های درون آن
-    وجود عکس و نسبت وجود عکس به محتوای متنی
-    وجود نسخه متنی ایمیل
در مرحله بعدی، اسپم فیلترها رفتار کاربران را نیز بررسی می کنند:
-    آیا کاربر ایمیل رسیده را باز کرد یا نه
-    میزان زمانی که صرف خواندن ایمیل کرد
-    آیا ایمیل را تا انتها خواند؟ (اسکرول کردن ایمیل های طولانی تر از یک صفحه)
-    آیا اجازه دانلود عکس هارا داد؟
-    آیا کاربر اعلام کرد این ایمیل اسپم است؟
-    چه بلایی بر سر ایمیل آورد! (آنرا پاک کرد، فلگ کرد، یا به پوشه ی دیگری برد)
-    آیا ایمیل را فوروارد کرد؟
-    آیا ایمیل را مجددا باز نمود؟
بدیهی به نظر می رسد که اسپم فیلتر نسبت به پاسخ هر کدام از این سوالات یک امتیاز به ارسال کننده می دهد و در نهایت تصمیم می گیرد که در آینده رفتار خود را در برابر این ارسال کننده تغییر بدهد یا خیر. این تغییر رفتار اگر در مورد بیش از یک ایمیل از یک IP ارسال کننده تکرار شود، تعمیم به ارسال کننده می شود و آن IP کلا مورد قضاوت سیاه یا سفید بودن قرار می گیرد.
گوگل، یاهو و مایکروسافت به عنوان رهبران خدمات ایمیل، سیاست های بسیار سختگیرانه ای در برابر اسپمرها داشته و الگوریتم خود را مداوم به روز رسانی نموده و از هر موردی که کاربران اسپم معرفی می کنند، بازخورد می گیرند.
خوب، حالا چه کنیم که نامه غیر اسپم ما، پشت این سد گیر نکند؟
اول: کیفیت محتوایی خود را بالا ببریم. کیفیت هم شامل محتوای درون ایمیل می شود، هم شامل لیست دریافت کنندگان، هم شامل فرمت ایمیلی که می فرستید.
استفاده از کلمات درشت شده، فونت های عجیب، عبارات مشکوک (مثل پولدار شدن در سه روز!)، ارسال چندین لینک در یک ایمیل، قراردادن تعداد زیادی عکس در متن و کارهایی از این دست، محتوای شما را بی کیفیت می کند.
راه حل ساده این است که همانگونه ایمیل بزنید که گویی به یکی از مشتریان خود ایمیل می زنید، نه به تمام آنها. موضوع و متن را دوستانه و واقعی تنظیم کنید.
دوم: از آدرس واقعی ایمیل بزنید. Alias email ها کاربردهایی دارند، ولی به عقیده من در ارسال خبرنامه اصلا از آنها استفاده نکنید.
شخصا حتی با ارسال ایمیل از نشانی های No-reply موافق نیستم، هرچند بسیاری از آنها استفاده می کنند.
سوم: اجازه بدهید کاربران به راحتی از اشتراک شما خارج گردند. در انتهای ایمیل توضیح بدهید که چرا این ایمیل به دست آنها رسیده و یک راه حل که واقعا کار می کند(!) در اختیارشان قرار دهید که دیگر از شما ایمیل نگیرند.
چهارم: یکبار دیگر بپرسیم، به چه کسی ایمیل می زنید؟
حتما از دریافت کننده مجوز دریافت ایمیل از خود را داشته باشید. روش هایی مانند تاییدیه ایمیل دریافت خبرنامه و تاییدیه صحت نشانی ایمیل مشتری بسیار مناسب هستند.
همینطور در گسترش لیست ایمیل های دریافت کنندگان اخلاق مدارانه رفتار کنید. باز از تجربه شخصی خود بگویم، سایت Polymer MarketPlace با سابقه ای حدود ده سال، کمتر از 2000 کاربر ثبت شده در خبرنامه خود دارد. ولی این تعداد واقعا مایل به دریافت ایمیل های ما هستند! و این ارزشمند است. بسیاری از کاربران ما بعد از دریافت ایمیل های ما، صرفا پیام تشکر برای ما ارسال می کنند.
پنجم: کی و چقدر ایمیل بزنیم؟! نه اصلا هم سوال خنده داری نیست!
ایمیل اول را به محض عضویت شخص در سیستم بزنید. این بسیار مهم است چرا که اعتماد شخص را افزایش می دهد. دوم اینکه نسبت به نوع کسب و کارتان سعی کنید هرچه کمتر ایمیل بفرستید. ما در خبرنامه خود واضح اعلام می کنیم یک یا حداکثر دو ایمیل در ماه ارسال می کنیم. حفظ این تناوب نیز مهم است.
ششم: ببینید ISP شما در لیست سیاه اسپم فیلترها قرار نداشته باشد. این کار را می توانید با کمک www.mxtoolbox.com انجام بدهید.
در این ابزار آدرس سایتی که روی IP فعلی ISP شما هست را وارد کنید، دو تست می توانید انجام دهید: SMTP test و blacklist check
اولی بررسی می کند که IP می تواند از طرف اسپمرهای دیگر استفاده شود یا خیر (open relay test) و دومی تمام موارد دیگری که افراد درون سیستم ممکن است سواستفاده کرده باشند را بررسی می کند. هر دو تست را انجام دهید.
هفتم: سعی کنید ایمیل خود را متنی ارسال کنید و یا نسخه متنی نیز داشته باشید.
هشتم و آخرین: حتما از یک سرویس دهنده مطمئن و مناسب استفاده کنید. یک سرویس دهنده مطمئن بسیاری از نکات فوق را خود رعایت می کند و از اشتباهات احتمالی شما نیز می کاهد.

Comments