آیا اقتصاد آمریکا در حال افول است؟

آقای دیویدسون می گوید اقتصاد آمریکا مانند این
قصر ماسه ای است، زیبا ولی دارای ترک هایی
عمیق در بنیان
اگر جستجویی بکنید، فراوان اقتصاددان ها و جامعه شناسانی را پیدا می کنید که دایما در حال پیش بینی افول و نابودی اقتصاد و ساختار حکومتی آمریکا هستند. در این مساله که بزرگترین سلسله های قدرت مانند رومیان و هخامنشیان و یونانیان بالاخره روزی ممکن است رو به زوال و حتی نابودی بروند شکی نیست. ولی در بررسی صحت این مدعاها باید کمی هم آمار و ارقام و علم را نیز دخیل کرد.

آقای جیمز دیل دیویدسون، نویسنده، مشاور اقتصادی و سرمایه گذارشخصی آمریکایی، یکی از کسانی است که در ویدیویی که ماه گذشته منتشر کرد، مدعی این شد که در نیمه اول سال 2017 پنج معیار اقتصادی کشور آمریکا دچار فروپاشی خواهد شد:

اول بازارهای بورس آمریکا دچار افت 50 درصدی خواهند شد
دوم بازار مسکن دچار سقوط 40 درصدی قیمت ها خواهد شد
سوم ارزش گردشی دلار آمریکا دچار افول سی درصدی خواهد شد
چهارم نرخ بیکاری سه برابر نرخ فعلی خواهد شد
پنجم

من آقای دیویدسون را دقیق نمیشناسم ولی می دانم که جمهوری خواه است، قبلا یک پیش بینی اشتباه در مورد تک دوره ای بودن ریاست جمهوری بیل کلینتون داشته و یک پیش بینی صحیح در مورد کردیت کرانچ (که منجر به بحران اقتصادی آمریکا و به تبع آم جهان در سالهای 2007 و 2008 شد)
اهمیت تشخیص جهت سیاسی ایشان آنجاییست که این پیش بینی ها در زمانی زده شده که ماه آینده اش انتخابات آمریکا بوده و این احساس را به مردم آمریکا می دهد که نظام نمی تواند مسیر قبلی را طی کند و نیاز به یک رفورم هست. یعنی ترامپ

و اما پنج ترک عظیمی که ایشون توصیف می کنند:
شکست بورس آمریکا به میزان 50% - اصلا غیر مترقبه نیست. امکان پذیر است و خیلی ها منتظر یک بلک ماندی دیگر هستند.
خوشبین ترین آدمها هم امکان این مساله را رد نمی کنند
(توضیح بلک ماندی یا دوشنبه سیاه 19 اکتبر 1987 روزی که بورس آمریکا بیش از 30 درصد ارزش خودش رو از دست داد.)

سقوط مجدد بازار ملک به میزان 40% - در صورتیکه پیش بینی اول محقق شود، این نیز امکان پذیر است. آقای دیویدسون اشاره به افت شاخص هایی مثل خانه دار بودن آمریکایی ها می کند که من موافق نیستم. به نظر من اهمیتی ندارد که آمریکایی ها کمترین میزان مالکیت خانه در طول تاریخ رو دارن تجربه می کنند. اقتصاد میلتون فریدمنی آمریکا به همین شکل طراحی شده است!

توضیح سوم ایشان در مورد رشد جمعیت آمریکا در دوره ای از زمان است که خود ایشان هم متعلق به همان دوره است و اکنون از چرخه بازار کار و فعالیت خارج خواهند شد.
اصطلاحا به آن baby boom می گویند
در مورد سقوط 30% ی ارزش پول آمریکا و در مورد baby boom توضیح دیگری دارم و موافق این فعال اقتصادی نیستم

در مورد بیبی بوم، ما هم در ایران دهه شصت را داشتیم. وقتی دهه شصتی ها به دنیا آمدند شیرخشک و پوشک نایاب شد، وقتی 7-8 ساله شدند مدرسه ها سه شیفته شد، وقتی 17-18 ساله شدند کنکور به بدترین شرایطش افتاد. وقتی 24 ساله شدند بیکاری به نهایتش رسید و وقتی 60 ساله بشوند... آیا تامین اجتماعی ورشکست خواهد شد؟ وقتی 80 ساله بشوند آیا بهشت زهرا به بحران خواهد خورد؟ پاسخ هم ممکن است بله باشد هم نه!

اینکه پاسخ این سوالات مثبت است یا منفی بستگی شدیدی دارد به عملکرد دولت ها در این مدت زمان و گردش های استراتژیکی که ممکن است اقتصاددان ها و مدیران ارشد دولتی بکنند. به این چرخش ها در مدیریت اصطلاحا پیووت Pivot می گویند

برای دولت آمریکا بزرگترین پیووتی که برای نیروی کار خارج شده از چرخه و حتی پول وجود دارد، مهاجرت هست (به همین خاطر حرف های دونالد ترامپ در مورد مهاجران هیسپنیک و مسلمان و ... شبیه جوک است) ...)

قوانین مهاجرت در دنیا در حال حاضر به نظر من شبیه نظام نوینی از برده داریست
و جواب هم داده است. یعنی مردم با میل و رغبت فراوان و حتی با گذشتن از فیلترهای سخت و شرایط سخت انتخاب میشوند تا به اقتصاد کشور میزبان خدمت کنند.

مورد دیگری در مورد ارزش پول امریکا، امریکا 18 تریلیون دلار به دولت های دیگری بدهکار است.
نکته اینکه بیشترین بدهی را به چین دارد. از قدیم گفته اند "سر بدهکار سر شاهه"! اگر دلار از ارزش بیافتد، این چین است که بیشترین ضرر را می کند. چراکه اولا سرمایه اش که اوراق دولت امریکاست از ارزش قبلی می افتند و دوما یوان گران شده و کشورهای دیگر هم قدرت خریدشان را از چین از دست می دهند.

فرضا که بورس امریکا و بازار مسکن کلپس کنند. بر فراز ویرانه های آنها، اقتصادهایی نظیر ویتنام و مکزیک و کوبا می توانند دوباره مزیت رقابتی پیدا کنند که چه بسا همین الان هم هوشمندانه آمریکا روی آنها در حال سرمایه گذاری باشد. این ها احتمالات هستند و در مقابل، مواردی که عرض کردم پیووت هایی هستند که من متصور هستم.

در نهایت به عقیده من پیش بینی های ایشان درست نیست و پاسخ سوالی که مطرح شد در ابتدا، منفی است.



Comments