دوسال گذشته، بدترین سال‏های بازار مسکن جهانی

بازار جهانی مسکن به بدترین وضعیت رشد خود از بعد از پایان جنگ جهانی دوم تا کنون رسیده است. این نرخ رکود و حتی عقب نشینی در رشد این بازار، در طول دو سال گذشته به دست آمده است. قیمت های مسکن در بیش از نیمی از کشورهای دنیا سقوط داشته اند و این در حالی است که قیمت وسایل مصرفی و قیمت جهانی سوخت که بسیار در هزینه تمام شده ساخت مسکن موثر است در طول سال های گذشته رشد و افزایش چشم گیری داشته است. برآیند این دو آمار این خواهد بود که در کوتاه مدت سرمایه های کمتری راهی بازار مسکن شده و در میان مدت بازاری که اکنون با کمبود تقاضا مواجه بوده است، با کمبود عرضه روبرو خواهد گشت. 

ایرلند بدترین شرایط را درمیان کشورهای مانیتور شده در گزارش تهیه شده توسط موسسه نایت فرنک احراز نموده است. این کشور تنها در سه ماهه آخر سال 2011،  14.3 درصد کاهش قیمت مسکن را تجربه نموده است. کشورهای روسیه، اوکراین، اسپانیا، بلغارستان و لهستان نیز در رتبه های بعدی قرار داشته اند. در مقابل کشورهای هنگ کونگ (با 19 درصد افزایش)، تایوان، هند، چین (بر اساس قیمت های پکن و شانگهای) و نروژ در اروپا دارای ثبات و حتی رشد شاخص های بازار مسکن بوده اند. به نظر می رسد نتایج این آمار گیری صحت تاثیر شدید بحران کسری بودجه کشورهای اروپایی بر بازار مسکن را تایید می نماید. نایت فرنک مدیر موسسه می گوید "اطلاعات آماری این ترس را دو چندان می نماید که ممکن است نه تنها اروپا، بلکه جهان در رکود مضاعف اقتصادی فرو رود." 
نکته دیگر اینکه در اروپا درحالیکه شاخص کلی مسکن در سال 2011 منفی بوده است، شاخص مسکن های لوکس و املاک گران قیمت به قدرت سالهای گذشته خود باقی مانده است. به نظر می رسد بحران جهانی باعث نشده است که ثروتمندان جهان دیدشان نسبت به اروپا به عنوان مامن مناسب سرمایه های کلان خود تغییر نماید. ضمن اینکه تعداد این ثروتمندان بیش از پیش در حال گسترش در کشورهای آسیایی (بویژه آسیا جنوب شرقی) می باشد.

Comments

  1. عالی بود. مطالبتون رو دنبال میکنم . لطفا ادامه بدید . با تشکر .

    ReplyDelete

Post a Comment