اقتصاد هند - بخش سوم: برون سپاری قراردادهای بین المللی

کشورهای توسعه یافته در رقابت با کشورهای در حال توسعه موفق که معمولا از رشد اقتصادی بالایی برخوردارند (مانند چین، هند، تایلند و غیره) بر دانش و تکنولوژی که از آنها به صادرات بدون وزن یاد می شود تکیه می نمایند. علت این امر نیز مسائل ساده و اولیه ای مانند هزینه های پایین تر نیروی انسانی، مالیات های مختلف واحد های تولیدی و انعطاف های سیاستی کشورهای میزبان سرمایه گذاری خارجی است. در این میان کشورهای پذیرای سرمایه گذاران اروپایی و آمریکایی، رویکردهای مختلفی نیز برای جهت دهی به این سرمایه ها اتخاذ نموده اند و طبعا نتایج متفاوتی نیز گرفته اند.
برون سپاری در هند، عمدتا بر روی خدمات متمرکز شده است و بازارهدفش شرکت های بین المللی غربی بوده است. تا سال 2008 حدود 700.000 نفر در بخش برون سپاری هند مشغول به کار بوده اند و درآمدی حدود 1.1 میلیارد دلار در سال را ایجاد می کرده اند. یعنی 10 برابر درآمد معمول همین کارمندان اگر می خواستند برای شرکت های هندی کار کنند. (0.1 درصد نیروی کار که 1% درآمد سرانه کشور را کسب می نمایند) - آمار سایت ورلد اکانمکیک فکت بوک
اگر به رشد این صنعت نگاهی کنیم، می بینیم از سال 2005 تا 2008 رشدی 38% داشته است. برای درک بهتر این صنعت در هند به تقسیم بندی صنایع دخیل در آن نگاهی کنیم:
خدمات آی تی 43%، خدمات مالی 17%، خدمات مخابراتی 16%، خدمات مصرفی 15% و تولید 9% که اگر با کشور چین مقایسه شود که 92% این بازار به تولید برای کشورهای غربی اختصاص دارد متوجه تمرکز بر خدمات می شویم.

چرا هند بازاری برای برون سپاری خدمات شد؟
1- کشور هند یک خصیصه بارز دارد، مردم هند از زمان حضور نیروهای کشور انگلستان در این کشور، زبان اول دنیای اقتصاد را به خوبی یاد گرفتند و تکلم می نمایند. این شاید بزرگترین دلیل باشد بر آمار و ارقام بالا و حتی نحوه تقسیم بندی آنها. در جدول سهم کشورهای مختلف از بازار برون سپاری هند نیز می بینیم که آمریکا 59% و اروپا 27% این بازار را به خود اختصاص داده است که این هم بیانگر همین امر است.
2- دستمزد ها در هند پایین است. یا بهتر بگوییم در مقایسه با کارآیی کارمندان هندی، بسیار معفول است. برای مثال من هزینه های یک کارمند هندی که در یک مرکز پاسخگویی تلفن (مانند خدمات پس از فروش) کار می کند را با کشورهای دیگر، من جمله ایران مقایسه کرده ام:
آمریکا: 19.000 دلار به ازای هر نفر در سال
استرالیا: 17.000 دلار هر نفر در سال
فیلیپین 10.000 دلار هر نفر در سال
ایران: 15.000 دلار هر نفر در سال
این هزینه ها شامل حقوق حداقل یک نفر کارمند مسلط به انگلیسی، با بیمه و مزایای سالیانه و هزینه های دفتری همراه یک کارمند برای شرکت به کار گیرنده می شود. و این عدد برای یک کارمند هندی در سال 2009 تنها 9500 دلار در سال بوده است.
3- کارمندان هندی بسیار کنترل پذیر و فرمانبردار هستند. این یک خصیصه ژنتیکی به عقیده من بوده و همراه با ضررهایی مانند ترسو بودن در کارهایی که نیاز به خلاقیت و جسارت دارند، برای برخی کارهای دیگر مزیتی محسوب می شود.
4- سرمایه گذاری سنگین دولت هند در دهه 90 و دهه اول 2000 بر روی زیر ساخت های ارتباطی و اینترنتی کشور
5- رویکرد دانشگاه های هند در تربیت افراد با قابلیت کار برای شرکت های بین المللی به خصوص در حوزه خدمات

مجموعه دلایل بالا سبب شده است شرکت های مانند جنرال الکتریک، بریتیش ایرویز، امریکن اکسپرس و نام های بزرگ دیگری به سوی این بازار حرکت نمایند.

فرصت های آینده بازار برون سپاری در هند
پدر: نه! تو قرار نیست تکالیف مدرسه ات را به هند آوت سورس کنی!
به عقیده من برون سپاری خدماتی مانند کال سنترها و بک آفیس ها، کمی کهنه و قدیمی شده است و حتی در برخی موارد ناکارآمد. در آمریکا مردم در سال های اولیه دهه جاری از اینکه کالایی بخرند و هنگام پشتیبانی پس از فروش صدایی خواب آلود با لهجه هندی بشنوند شاکی بودند و حتی برای آن جک های متعددی هم می ساختند! که البته این مقاومت هضم شد. به عقیده من موج بعدی برون سپاری های هند در حوزه هایی علمی تر و مبتنی بر تحصیلات آکادمیک دانش آموختگان هندی در داخل و خارج از کشور خواهد بود. حوزه هایی مانند بخش های توسعه و تحقیقات شرکت های بین المللی، آموزش و دانشگاه های مجازی و آموزش از راه دور، برون سپاری مدیریت پروژه های مهندسی و حتی خدمات مهندسی مانند طراحی، مشاوره و بهینه سازی سیستم های مهندسی می توانند سهم بزرگی در موج جدید برون سپاری داشته باشند.
در سایت outsource2india.com خواندم که شرکت هایی در زمینه های حسابداری و خدمات حقوقی نیز برون سپاری می پذیرند. نمی دانم دیگران چه فکر می کنند ولی شخصا اگر مدیر یک شرکت بین المللی باشم شاید حاضر باشم بخش هایی از حسابداری شرکتم را به یک شرکت هندی بدهم، ولی قطعا در موارد حقوقی که می توانند خطرات بسیاری داشته باشند ترجیح می دهم وکلایی از فرانسه و سوییس استخدام نمایم!

ریسک های آتی برون سپاری در هند
بزرگترین تهدید از نظر من، احتمال گران شدن این خدمات و غیر به صرفه گشتن آن و در نتیجه هدر رفتن سرمایه فراوانی که شرکت ها در هند صرف کرده اند است. من در منابع اینترنتی هیچ تمهید اعلام شده ای از سوی مقامات هندی برای مبارزه با این ریسک ندیدم.
ریسک دوم کلی بودن ایده برون سپاری و اهمیت اتخاذ متدولوژی صحیح در هر مورد هر کار جدید است.  به صرف اینکه برون سپاری خدمات به هند پاسخ داده است و شرکت های زیادی در این کشور در این حوزه موفق شده اند نمی توان فرض کرد شرکت شما هم بتواند از این بازار سود ببرد. همانطور که بسیاری برون سپاری را ایده و تئوری شکست خورده ای می دانند. که البته من قبول ندارم.
در مورد موفقیت یک پروژه برون سپاری شده، محاسبات هزینه و پیش بینی پذیر بودن آنها بسیار مهم است.

تهدید دیگر این بازار در هند کم بودن ایده های نو است. به عقیده من ایده های این بازار کمی کهنه هستند و من هیچ ایده نوینی که تغییری در کلیت این بازار از سال های 1990 تا کنون ایجاد کرده باشد ندیدم. این تهدیدی جدی است برای آینده ای که نمی دانیم کشور های دیگر برای ربودن گوی سبقت از یکدیگر چه خواهند کرد.

پروسه برون سپاری
اگر شما هم مانند علافه مند شدید بدانید اصولا برون سپاری چگونه کار می کند، سری به این لینک بزنید.
به طور خلاصه مراحل به شرح زیرند:
1- یافتن یک تیم استخدام کننده در هند
2- تحلیل نیازهای شما و درک واقعیت های بازار مرتبط با شما
3- بودجه بندی، استخراج ریز هزینه ها و قرارداد حقوقی
4- تعریف پروژه، طرح و آموزش تیم مدیریتی
5- استخدام نیروها، آموزش های ریزتر و مدیریت پروژه

به هر صورت بازار برون سپاری هند پاسخ خود را به نیاز های اشتغال و رشد درآمد این کشور داده است. آینده قابل پیش بینی نیست ولی  افق های آن برای این کشور به نظر روشن می رسند.
This Persian Blog post is the part 3 of India Economy's article. this part is about Outsourcing businesses in India.

Comments