بازرسی کالا (Product Shipment Inspection)

برای یک تجارت امن و داشتن یک خیال آسوده به هنگام کسب و کار که به شما بیشترین آزادی عمل در ایده پردازی را می دهد، ضرورتی ملموس و بی نهایت بدیهی به نام بازرسی کالا به وجود آمد. همواره یکی از نگرانی های بازرگانان در معاملات بین المللی بویژه هنگام خرید کالای وارداتی، عدم اطمینان به طرف مقابل و تردید در اجرای کامل تعهدات تقبل شده از طرف او بوده است. و این ضرورت موجب شکل گیری شرکت هایی بزرگ مانند اس جی اس، وریتاس، اینترتک و کتنکا شد. فقط در مورد اس جی اس، می توانم بگویم با ۵۵ هزار کارمند در سراسر دنیا در بیش از ١٠٠٠ دفتر خدماتی خود، مجموعه ای عظیم محسوب می شود.
این خدمات به ۴ مرحله یا دسته اصلی تقسیم می شوند:
  1. بازرسی کالا: شرکت بازرسی کالا را در مبدا بررسی و از نظر حجم، وزن و کیفیت مورد توافق تایید می نماید.
  2. تست: آزمایش کالاها از نظر بهداشت، بازدهی، ایمنی و رعایت استاندارد های مربوطه
  3. مجوزها:‌ شرکت های بازرسی می توانند گواهی هایی نظیر ISO و سایر گواهی های معتبر دنیا را تایید نمایند. اغلب آنها گواهی هایی نیز خود دارند که مورد قبول بازرگانان می باشد.
  4. تشخیص تطابق با قوانین و استاندارد های بومی کشور های مختلف
با استفاده از این خدمات، تعهدات و مسئولیت های فروشنده قبل از حمل کالا و دریافت پول مورد بررسی و نظارت دقیق قرار می گیرد به نحوی که با اعمال نظارت و کنترل کمی و کیفی کالای خریداری شده توسط بازرس مستقل، ضمن کاهش اختلافات بین خریدار و فروشنده، نگرانی خریدار تا حد امکان بر طرف می گردد. به عبارت دقیق تر برای پیش گیری از بروز اشتباهات و قصور عوامل اجرایی درگیر در سازمان فروشنده و یا جلوگیری از امکان بروز تقلب و سو استفاده احتمالی فروشنده و به منظور رفع مشکلات سعی شده است که با استفاده از مکانیزم های خاص امکان ایجاد اختلاف بین خریدار و فروشنده به حداقل ممکن کاهش یابد.
در صورت استفاده درست از مکانیزم بازرسی کالا در مبدا یا بازرسی قبل از حمل، این عملیات به عنوان یکی از ابزارهای مهم در جهت کاهش و یا رفع اختلاف بین طرفین قرارداد قرار خواهند گرفت. خدمات بازرسی قبل از حمل، خریدار را قادر به پیش بینی و انتخاب سورس خرید و تجارت خود می نماید و همچنین موجب تولید مدارک و شواهد کافی دال بر چگونگی شرایط کالا قبل از حمل می گردد که به پروسه های داوری قراردادهایی که بر اساس استاندارد های ICC منعقد شده اند کمک می نماید.
با این توضیحات بدیهی است که شرکت های بازرسی کالا یکی از حلقه های مهم تجارت جهانی می باشند که از وجود آنها برای کنترل کمیت، کیفیت و بسته بندی کالا و جلوگیری از ورود و صدور کالای نامرغوب استفاده می گردد.
در سایت رسمی WTO، بازرسی کالا چنین تعریف شده است: بازرسی عبارت از انجام بازبینی، بررسی، آزمایش، نمونه برداری، اندازه گیری و عملیات مشابه و صدور گزارش ها و گواهینامه های مربوط به این عملیات و همچنین ارائه خدمات مشاورهای در رابطه با این موضوعات می باشد.
در برخی موارد نیاز است که این عملیات در چند مرحله صورت بگیرد، مثلا زمانی که شما کالایی را به صورت FOB یا CFR می خرید، این عملیات متفاوت خواهند بود. همین طور نوع کالا می تواند تاثیر بر نحوه روند انجام بازرسی داشته باشد. برای مثال بازرسی کالاهای غذایی و دارویی با مواد خام کاملا متفاوت است (صرف نظر از تفاوت های استانداردی)
اتاق بازرگانی ایران در تاریخ 17 آبان سمیناری در این ارتباط برگزار می کند که می تواند دید کاملتر و جامع تری به شما در این ارتباط بدهد (شماره دبیرخانه: 88306127)
برای اطلاعات بیشتر به منابع اینترنتی مانند سایت SGS، ویکیپدیا و export911.com مراجعه بفرمایید.

Comments