2000 شرکت بزرگ دنیا

شاید جالب باشه درباره 2000 شرکت بزرگ دنیا، در سال 2007 چیزهایی بدونید. منبع مطالبی که من مطالعه کردم و خلاصه ای از اون به اضافه نظرات شخصی خودم رو مینویسم، از گزارش سالانه فوربس هست که دهم آوریل 2008 منتشر شد. در این گزارش عنوان شده است که 60 کشور دنیا شرکتهایی رو در میان 2000 بزرگترین شرکت های دنیا داشته اند که به نظر من مقایسه این عدد با 51 کشوری که در سال 2004 این موقعیت رو داشته اند نشان میده که اقتصاد جهان از نوعی تمرکز دور شده است و به دلایلی مثل گران شدن نیروی کار در کشورهای پیشرفته و هزینه های بالای زندگی و کار در این نقاط، و ادامه روند برون سپاری پروژه ها به کشور های آسیایی و آفریقایی در گذشته، باعث شده در کشور های در حال توسعه شاهد پیدایش و رشد شرکت هایی در ابعاد جهانی باشیم. برای مثال شرکت لنوو (Lenovo) که زمانی تنها برای کمپانی IBM کامپیوترهای خانگی اسمبل می کرد، اکنون بزرگترین تولید کننده لپ تاپ و پی سی در دنیا شده و حتی با برند خودش هم فروش بسیار زیادی در دنیا پیدا کرده است.
یادم رفت اصلا بگم ملاک های رتبه بندی این 2000 شرکت چی هست: فروش (حجم و مبلغ)، سود خالص و نسبت آن با سود ناخالص، دارایی ها و ارزش بازار و برند شرکت. این 2000 شرکت در سال 2007 مجموعا 30 هزار میلیارد دلار درآمد، 2400 میلیارد دلار سود خالص، 119 هزار میلیارد دلار دارایی و 39 هزار میلیارد دلار ارزش بازار داشته اند.
اگر نگاهی به این اعداد بندازیم چند نتیجه به درد بخور بدست میاریم: در ابعاد حرفه ای (enterprise)، نسبت سود به دارایی 2 درصد سالیانه، نسبت درآمد به دارایی 25% و نسبت سود خالص به درآمد 8 درصد است. یعنی اگر مثلا شما کارخانه ای با 50 میلیارد تومان سرمایه ایجاد کنید، با درآمد سالیانه 12.5 میلیارد و 1 میلیارد سود خالص، بسیار موفق بوده اید. با این حساب شما 4 ساله کل سرمایه اولیه خود را برگردانده و ارزش بازاری (ارزش افزوده برند و سرقفلی نام و کسب شما) بالغ بر 17 میلیارد تومان دارید.
در میان این لیست هنوز شرکت های آمریکایی حرف اول رو می زدند ولی به شدت در حال از دست دادن موقعیت های خود در برابر شرکت های اروپایی و آسیایی هستند. چین، هند و برزیل بیشترین رشد را شاهد بوده اند و شرکت های بیشتری وارد این لیست کرده اند. هند 48 شرکت در این لیست 2000 تایی دارد که در سال 2004 27 شرکت بوده است.
از لحاظ صنایع، امسال هم با 315 عنوان، بانکداری و موسسات مالی بزرگترین جمعیت این لیست را دارا هستند. دارایی این شرکت ها به 58.3 هزار میلیارد دلار می رسد. سود این شرکت ها به 400 میلیارد دلار می رسد که نسبت آن به دارایی 0.6 درصد نشان می دهد با وجود تعداد زیاد این شرکت ها در این لیست، نرخ سود دهی سایر شرکت ها بالاتر بوده است. رتبه بعدی به شرکت های فعال در زمینه انرژی، یعنی نفت، گاز و الکتریسیته تعلق داره که با 3.8 هزار میلیارد دلار سرمایه، 386 میلیارد دلار سوددهی داشته اند. یعنی 15 برابر بیشتر از موسسات مالی.
شرکت هایی که در این لیست بسیار موفق تر از گذشته عمل کرده اند به ترتیب HSBC در زمینه بانکداری (که از سیتی گروپ به عنوان بزرگترین بانک دنیا سبقت گرفته است)، مک دانلدز (رستوران زنجیره ای)، نستله بزرگترین تولید کننده مواد غذایی، تویوتا بزرگترین تولید کننده اتوموبیل، والت دیزنی بزرگترین کمپانی ساخت فیلم و انیمیشن، ترک سل بزرگترین شرکت مخابراتی کشور ترکیه و شرکت هندی اینفو سیس در زمینه آی تی بوده اند.
برای به دست آمدن این لیست 26 صنعت دنیا بررسی شده اند، شرکت های بازرگانی و تجارتی در نظر گرفته نشده اند (وگرنه به شما قول میدم انگلستان مقام بسیار بالایی کسب می کرد!)، نسبت بدهی به دارایی ها، رشد کوتاه و دراز مدت فروش شرکتها، رشد سود دهی، بازگشت سرمایه و نرخ آن، درآمد کل و وضعیت سهام 5000 شرکت بزرگ دنیا در 5 سال گذشته بررسی و مقایسه شده است.

Comments