ICPO و BCL چه هستند و به چه دردی می خورند؟!

در حال حاضر تمام صادرات شرکت من به صورت نقدی و به شکل اقوام بدوی و آبا و اجدادیمون انجام میشه! چون در تحریم هستیم و LC دور از دسترس بازرگان ایرانی. ولی فقط مشکل این نیست . هستند تجاری که همین الان با حساب های خارج از ایرانشون می تونن فروش اعتباری یا همون LC داشته باشند، مساله اصلی برای ما اینه که وقتی بانک ایرانی نتونه ال سی باز کنه، شرکت هایی که منابع مالی محدود دارند (سوال پیش میاد که مگه منابع مالی نامحدود هم داریم؟!) مشکل نقدینگی هم می خورند.
به خصوص که در شرایط امروز، پالایشگاه ها و پتروشیمی هاهم به کمک تحریم ها اومدن و با فقط نقدی فروختن کالاهاشون عرصه رو بر تاجر تنگ تر کرده اند. یعنی تصور کنید ما باید قیر رو برای مثال نقد از پالایشگاه نفت جی بخریم (تازه نقد هم نیست، حواله رو نقد می خرید و بعد از مدتی تحویل می گیرید!) پول حمل و کارگر و بشکه سازی و کشتیرانی رو هم بدیهیست باید نقد پرداخت کنیم. حالا اگر بخواهیم ماهیانه مثلا 5000 تن قیر به صورت اعتباری بفروشیم حدودا باید 10 میلیارد تومان سرمایه همواره در حال خواب باشه... با مارجین سود یکی دو درصدی قیر، قطعا خواب این سرمایه هزینه ای بیش از سود تجارتش داره...
ولی اگر روزی دوباره ال سی به کشور ما و تجار ایرانی لبخند بزنه، دو اصطلاح ذکر شده حتما بیشتر به گوشتون خواهد خورد! برای اون روز این مطلب رو می نویسم!


ICPO or Irrevocable Corporate Purchase Order
سندی است که توسط شرکت شما تهیه شده و توسط بانک شما تایید می گردد، مانند نامه درخواست کالا یا همان LOI که نشان دهنده تمایل شما به خرید کالایی خاص با قیمتی مشخص است، با این تفاوت که چون شما می خواهید مبلغ را به صورت اعتباری یا ال سی پرداخت کنید، بانک شما تایید می نماید که حسب شما در حال حاضر تمکن گشایش اعتبار معادل را دارد.

وقتی کسی به شما ICPO می دهد، اگر شما با قیمت درخواستی و سایر شرایط خرید موافق هستید، میتوانید با خیال راحت تری معامله را پیش ببرید و بدانید که سرکار نیستید! بانک مشتری شما بدیهی است که باید معتبر بوده و بانک شما حاضر باشد ال سی را از آنها بگیرد وبه اصطلاح Confirm کند.

یک نمونه خوب ICPO در لینک زیر قابل مشاهده است:
http://gitras.com/forms/letterofintent.pdf

BCL or Bank Confirmation Letter
این سند فقط همون قسمت تایید بانک رو در خودش داره. یعنی BCL  به همراه LOI تقریبا معادل ICPO خواهد بود.

اگر تمایل دارید از آخرین محصولات ارایه شده نفتی و پتروشیمی ایران مطلع باشید و یا محصولی برای ارایه به تاجران خارجی دارید در این گروه گوگل عضو شوید:
https://groups.google.com/forum/#!forum/oil-products-market
Iran Oil Products Market
تمرکز بیشتر گروه برای بازارهای هند، چین و آفریقا هست

Comments