از کریپتوها (رمز ارز) استفاده کنید!

تا امروز درباره ارزهای رمزنگاری شده یا کریپتوکارنسی ها و قدرت بلاکچین و تمرکززدایی و فواید آن بسیار نوشته شده است. دیگر وقت آن است که همه را ترغیب و تشویق به استفاده از این تکنولوژی جدید بکنیم. زمان تشویق به یادگیری گذشته است.

من سعی می کنم در کلامی کوتاه دلایل خودم را برای اینکه شما هم باید سعی کنید به زودی از کریپتو در زندگی روزمره خود استفاده کنید توضیح دهم و کوتاه هم در مورد چند راه ورود به این دنیا صحبت کنم.



اول- انتقال پول 
این مزیت بخصوص برای ما ایرانی ها در زمان کنونی بسیار ملموس است. نقل و انتقالات مالی برای ما ایرانی ها در سطح بین الملل یک مساله دردسر ساز شده است. کریپتوها بسیار این کار را ساده می کنند. شخصا به بسیاری از دوستانم در انتقال پول بدینوسیله کمک کرده ام. کل مسیری که برای انتقال پول بین ایران و یک کشور دیگر از طریق صرافی حدود 2 روز تا گاهی یک هفته به طول می انجامد، از طریق کریپتو به چند دقیقه محدود می گردد. انتقال پول هایی در حد چند دلار الی چندصد هزار دلار از این طریق امکان پذیر است.

برای این کار کافی است یک حساب در یک صرافی رمزنگاری شده خارجی داشته باشید. مانند سایت های زیر:
www.binance.com
www.kraken.com
www.coinbase.com
و بسیاری صرافی های معتبر دیگر

این حساب که ممکن است متعلق به شما یا یکی از اقوام مورد اطمینان شماکه ساکن کشور دیگری هستند (به دلیل تحریم بودن ایران در حال حاضر، که انشالله به زودی برطرف شود) باز گشته است، به حساب بانکی شما یا ایشان متصل است.

در ایران نیز سایت های بسیاری هستند که به کار خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده مشغول می باشند. می توانید از آنها با ریال ارز را خریده و در چند ثانیه به حساب خود انتقال دهید. در آن سو نیز در کمتر از چند دقیقه می توانید ارز مورد نظر را فروخته به ارز حساب مقصد و در آن حساب دریافتش کنید.

این کار هزینه نیز دارد. این هزینه شامل تفاوت خرید و فروش ارز و همچنین مقدار بسیار کمی کارمزد خواهد بود. تفاوت خرید و فروش را باید نسبت به ارز و صرافی های مختلف بررسی کنید که کمترین باشد.

این کار ریسک هم دارد. ممکن است نرخ برابری ارز رمزنگاری شده به ارز مقصد و مبدا شما در زمان کوتاهی تغییرنماید. این ممکن است موجب سود یا زیان شما شود که با بالغ تر شدن بازار کریپتو ها و همچنین کسب دانش بیشتر از نحوه نوسانات و همینطور با سریع عمل کردن می توان این ریسک را کم و یا حتی از سود آن بهره مند شد.

دوم- نگه داری پول
چه در ایران زندگی کنید چه در خارج از ایران، به شکلی با دردسر داشتن پول نقد بسیار در بانک آشنا هستید. قوانین مالیاتی و نظارت های بانکی بر حساب هایی که مانده بالا دارند، خیلی برای دارندگان پول های راکد مورد علاقه نیستند.

ولی شما می توانید در یک کیف پول الکترونیکی، چندین میلیارد دلار پول را نگهداری نمایید و نه نگران دزد باشید و نه نگران مالیات. در مورد امنیت و اطمینان فنی از بابت غیرقابل سرقت بودن رمزارزها باید در فرصتی مناسب و مفصل سخن گفت، ولی به طور خلاصه:

- هر آنچه که تابحال درباره دزدی های رمزارزها شنیده اید، مربوط به hot wallet هاست که مورد توصیه من هم نیست
- کیف پول های سخت افزاری بهترین راه حل هستند که حتی در صورت دزدیده شدن فیزیکی هم، اموال شما محفوظند
- کیف پول های کاغذی هم هستند که به میزانی که شما بتوانید از فیزیک آن محافظت کنید، امن هستند

سوم- تنوع اموال و دارایی ها
رمزارزها می توانند جایگزین و یا در کنار راه هایی مانند طلا، سهام بورس و اوراق و ... برای وزن دادن به اموال شما باشند.  خود رمز ارزها نیز دارای تنوع بسیار هستند که در میان آنها نیز می توانید تخم مرغ هایتان را یک جا نگذارید.

چهارم- درآمد زایی
داشتن رمزارزها می تواند منجر به درآمد نیز بشود. اگر شما اهل کمی ریسک باشید، معاملات برخط و trade کردن آنها می تواند سودده باشد. اگر حتی اهل ریس اینچنینی هم نباشید، برخی از رمزارزها مانند اتریوم یا استیم، در پلتفرمهایی می توانند به صرف نگهداریشان به شما سود بدهند. مانند پولی که در بانک می گذارید و سود می گیرید.

پنجم- به آینده نه نگویید!
رمزارزها و بلاکچین بخشی از آینده مالی جهان هستند. در برابر تغییرات جهان مقاومت نکنید. روزی کودکان ما از ما شهریه باشگاه یا پول توجیبیشان را ممکن است کریپتو بخواهند! آن روز قطعا دلتان نمی خواهد یک پدر یا مادر بی سواد تلقی شوید!

اگر علاقمند بودید این مطالب را بخوایند:
1. https://www.uxmatters.com/mt/archives/2018/08/the-usability-of-cryptocurrency.php
2. https://cryptodaily.co.uk/2018/08/crypto-mass-adoption-depends-on-usability-and-cross-currency-cooperation

برای نگهداری رمزارزها پیشنهاد من ساده است:
والت یا کیف پول سخت افزاری لجر نانو Ledger Nano S

همینطور می توانید اپ موبایل کوینومی Coinomi Wallet را امتحان نمایید.

من استفاده طولانی مدت از والت های آنلاین یا اصطلاحا هات والت ها را به هیچ عنوان توصیه نمی کنم.

حرف آخر
اینکه این روزها می شنوید بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده به شدت افت قیمت داشته اند چه؟
تصور من این است که این افت قیمت ها می تواند منجر به اداپت شدن بیشتر و همه گیر شدن این ارزها شود. قیمت بالا هیچ کمکی به کسی نمی کند، مگر کسانی که ارز را صرفا برای سفته بازی و گران شدن می خرند. این دقیقا مشابه مشکلی است که اقتصاد ایران نیز در مورد دلار دارد! تعداد زیادی افراد دلار می خرند و در خانه نگه می دارند تا فقط گران شود! در حالیکه هرگز خود دلار برایشان مصرفی ندارد.

قیمت های پایین و با ثبات تر، می توانند به قابلیت های پولی ارزهای رمزنگاری شده کمک کنند. نکته دیگر اینکه ممکن است بسیاری از ارزهایی که امروز هستند، چند سال دیگر وجود نداشته باشند. این فضا بسیار نوجوان و دایما در حال تحول است. از تغییر نهراسید! همراه آن شوید و از آن بیاموزید.



Comments