ارزهای رمزنگاری: آینده دنیا یا تهدیدی برای آینده؟

امروزه اگر بخواهیم آماری به جامعه نگاه کنیم درباره دو چیز بیش از همه صحبت می شود: زلزله و کریپتوکارنسی ها! شباهتشان هم این است که هر دو فعلا غیر قابل پیش بینی هستند و غافلگیر کننده
جهان غیرمتمرکز بلاک چین ها
بسیاری از مسئولین و متخصصین و برنامه نویسان هم درباره ارزهای رمزنگاری شده صحبت می کنند و اغلب تکنولوژی گیک
ها مایل هستند که بیت کوین بازی را از دلار و یورو و سایر پول های مرکزی دولت ها (پول های فیا FIAT MONEY) ببرد، و نماینده مجلس و وزیر و بانکدارهم امیدوار است زودتر تشت رسوایی بیت کوین و سایر کریپتوها از بام بر زمین افتاده و نفسی راحت بکشند.
همین امروز هم محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفته است "پولی که ارزش آن بی هیچ دلیلی یک شبه چند هزار دلار رشد می کند، قطعاً بی هیچ دلیلی هم ارزش آن یک شبه چند هزار دلار سقوط می کند و عده ای را بجای اینکه یک شبه پولدار کند برعکس یک شبه نابود می‌کند."

البته اگر ایشان فکر می کنند ارزش بیت کوین بی هیچ دلیلی رشد کرده است، از اقتصاد کم می دانند. حداقل از اقتصاد نوظهور. ایشان احتمالا نمی دانند در چند سال گذشته سهام شرکت هایی مانند اپل، آلفابت، آمازون و بسیاری شرکت های تکنولوژی محور، بسیار ارزشمندتر از سهام بنز و کوکاکولا و تویوتایی شده است که در مقام دارایی های ملموس، برخی هزار برابر تازه واردهای عظیم الجثه هستند.

بگذریم. بیت کوین را رها کنید، بلاک چین ها آینده دنیا را تغییر می دهند. این مساله اصلی است.

بیت کوین اولین کریپتوی موفق بود، هم کند و هم ابتدایی هست. 7 تراکنش در ثانیه
در حالیکه آمازون 600 تراکنش در ثانیه را تجربه کرده، ویزا و مسترکارت تا 1500 تراکنش در ثانیه را به سادگی پردازش می کنند. و مثال های دیگری که نشان دهد نیاز بازارهای پرداخت و ارز، بیش از قابلیت های بیت کوین است.

پس بیت کوین آینده ای ندارد مگر مانند یک کمودیتی معامله شود. ولی بر خاکستر بیت کوین و تعداد بیشتری کرپتو کارنسی که مطرود و نابود خواهند شد، ارزهای رمزنگاری شده ای خلق خواهند شد که شکل و شمایل آینده ما رو تغییر خواهند داد. .
سوییفت و ال سی و روش های پرداخت و سرمایه گذاری و ... رو عوض خواهند کرد.
بلاک چین ها آینده بانک های اطلاعاتی و روش نگهداری اطلاعات هستند. در کنار اسمارت کانترکت ها، اینها قوانین دنیا را از خواهند نوشت.

اگر خاطرتان باشد، در دهه نود و قبل از آن، رسانه ها به شدت متمرکز (من کلمه centralized رو متمرکز ترجمه می کنم)بودند و در دست عده ای محدود و با نفوذ. یک نفر با قدرت و نفوذ فراوان صحبت می کرد و میلیون ها نفر می شنیدند. امروز ولی شما می توانید به تعداد انسانهای موجود در اینترنت رسانه داشته باشید! همین الان من یک رسانه دارم که شما خواننده اش هستید. شما نیز رسانه هایی دارید که من خواننده آنها هستم.

همین اتفاق برای آینده پولی دنیا نیز می افتد. سیستم های مالی و پولی آینده الزاما متمرکز نیستند. قوانین تجارت نیز حتی متمرکز نیستند. با تکنولوژی های مبتنی بر بلاک چین ها این اتفاق می تواند بیافتد.


Comments