کریپتوکارنسی ها و تهدیدات پیش رو برای فراگیر شدنشان

این روزها بحث کروپپتوکارنسی Cryptocurrency و ارزهای نوظهوری مانند بیت کوین Bitcoin و اتریوم Ethereum بسیار داغ شده است. همه درباره بلاک چین ها و پول های غیرمتمرکز صحبت می کنند. دغدغه عمده مردم، فرصت سفطه بازی موجود در این بازاری که رشد 1000 درصدی را در یکسال تجربه کرده است می باشد، ولی عده ای هم درباره آینده جهان پول و سرمایه سخن می گویند و عده ای هم کلا بدبین هستند و در انتظار صدای طبل رسوایی پول های جدید.

در این میان، یک نکته ساده و بدور از مسایل فنی موجود در مورد این پول ها عرض کنم:

هرجایی سفطه بازی هست، احتمال تشکیل حباب هم خواهد بود، پس در قیمت بیت کوین هم تشکیل حباب امکان پذیر هست
دشمن شاخص های بورسی دو چیزند: حباب های ایجاد شده + عدم شفافیت و حساب سازی شرکت ها (بهتر بگویم تخلفات حسابداری)
مثال در حباب دات کام dot com bubble، هزینه های تبلیغات و هزینه های بسیار زیاد کمپانی هایی مثل پتز دات کام و انتظارات غیر واقعی سهامداران از آینده ارزش سهامشون باعث تشکیل حباب شد.
ولی دومینو سقوط رو شرکت هایی مانند  worldcom شروع کردند. با حسابسازی و تخلف های مالی. این گونه اتفاقات با توجه به زیرساخت فنی و روش قیمت گذاری بر روی هر یک واحد بیت کوین که به نگاه دارندگان حساب های در سراسر دنیا به عنوان پاداش داده می شود، امکان پذیر نیست. به عبارت دیگر، در ارزهای رمزنگاری شده، احتمال حسابسازی در ارزش نیست.

ولی دشمن بیت کوین و کریپتو کارنسی ها چیست؟  
به عقیده من دشمن بیت کوین سفطه بازی خریدارها نیز نمی باشد.  کلاه برداری می تواند دشمن روند بیت کوین باشد.  چهار حقه بازی مرسوم در بازار کریپتو این ها هستن:

معاملات نامطمئن (انگار به یک صرافی قلابی یا کلاه بردار رفته و بخواهید دلار بخرید)

پانزی اسکیم ها (مثل  wcx) -شرکت هایی که ICO ارایه می کنند (ارزش گذاری غلط)

اگر به اینها نگاه کنید، می بینید که اینها قابل پیشگیری توسط مشتریان هستند. (در اغلب موارد)

مشکل کجا می تونه پیش بیاد؟ بازارگردانی؟
اگر کسی تعداد زیادی بیت کوین داشته باشد می تواند قیمت را به صورت تصنعی بالا برده و یا با عرضه زیاد پایین بکشد. اصطلاحا پامپ یا دامپ کند. ولی احتمالش زیاد نیست.
چرا؟ در این صفحه شما می تونید گستره ی نود های بیت کوین رو نگاه کنید:
https://bitnodes.earn.com/

و در این لینک می تونید والتهای بزرگ دنیا رو نگاه کنید: https://bitinfocharts.com/top-100-richest-bitcoin-addresses.html

این دو نمودار و جدول چه می گویند؟ می بینید بزرگترین آدرس حاوی 100 هزار بیت کوین هست که البته مبلغ بسیار بزرگی هست (1000 میلیون دلار) ولی در برابر 280.000 میلیون دلار ارزش کل بازار کریپتو و یا 140.000 میلیون بازار بیت کوین، خیلی نیست. و تازه، این آدرس، کلدوالت هست که معتبر و شناخته شده هست و احتمال اینکه بیاید وارد عملیاتی کلاه برداری شود، کمی کمتر هست. البته کمی!

این رو هم ببینید: https://www.investopedia.com/tech/how-much-worlds-money-bitcoin/
کریپتو امروز نسبت به روزی که این مقاله اومده بوده بیرون 4 برابر و بیت کوین سه برابر رشد کرده. یعنی امروز ثروت بیل گیتز و لری پیج روی هم اندازه بیت کوین موجود در دنیاست.

ترجیحا سبدی از دو یا چند ارز داشته باشید
و حرف آخرم:
دولتها.
اونها می توانند تهدیدی برای بیت کوین باشند، همان طور که می توانند به رشدش کمک کنند. دولت ها رگولاتورهای اقتصادی جهان هستند. این نقشه نود های فعال موجود در دنیا هست که البته دقت و تفسیرش برای خودم محل سوال هست، ولی منبعش بسیار معتبرست: https://bitnodes.earn.com/

و نتیجه گیری من:
بزرگترین تهدید بیت کوین نه حباب قیمتی و سفطه بازی، نه کلاه برداری، نه دارندگان عمده آن و نه حتی دولت ها هستند. بزرگترین تهدید بیت کوین پذیرنده ها هستند.
شرکت هایی مثل ebay و amazon و ...
خرده فروش ها...
اگر آنها کریپتو رو منع کنند، این سفطه بازی متوقف خواهد شد
و اگر به زنجیره بپیوندند، ارزش بیت کوین و سایر کریپتو ها ده برابر و شاید بیشتر بشود (بله! هر بیت کوین 100 هزار دلار)

مطلب اضافه شده در تاریخ 29 آذر 96 - 20 دسامبر 2017
بیت کوین به دلیل معماری بلاکچین و سیستم اثبات راستی (proof of work) ماکزیمم می تونه ۷  ترنزکشن در ثانیه انجام بدهد مگر اینکه تمهیداتی نظیر "سبک سازی شبکه ای یا lightning network" اتفاق بیافتد.
در مورد اتریوم هم این عدد بیش از 15 تراکنش در ثانیه نیست.
برای اینکه بدانید این اعداد خیلی کوچیک هستند، می توان مقایسه ای کرد با ۶۰۰ ترنزکشن در ثانیه که در آمازون اتفاق می افتد.
در میان کریپتوکارنسی های فعلی ریپل ۱۵۰۰ ثبت در ثانیه دارد که عدد بسیار بهتریست. میوتا نیز ارز رمزنگاری شده سریعی محسوب می گردد.

نتیجه اینکه سخت می شود تصور کرد آمازون فعلا برای بیت کوین و حتی باقی کریپتوها آغوش بازی داشته باشد و اینکه می توان تصور کرد در آینده با جدی تر شدن حضور ارزهای رمزنگاری در زندگی مردم، تمرکز آنها بر داشتن کارکردهای پولی متمرکز شود که یکی از عوامل آن همین سرعت ثبت است.

Comments