سرمایه گذاری یا کلاه برداری

دوستی چند روز پیش ایمیلی با مضمون درخواست راهنمایی در زمینه یک سرمایه گذاری فرستادند، گفتم شاید بد نباشه سوال ایشان و جواب خودم را در اینجا بگذارم تا شاید بقیه هم نظراتی داشته باشند:

ببخشید وقت شما را می گیرم، چند روز پیش توسط یکی از دوستانم روش سرمایه گذاری با سود سالیانه 60 درصد  و بازاریابی در شرکتی به آدرس www.gammanetint.net به من پیشنهاد شد.
کار به صورت نتورک مارکتینگ به شیوه MLM هست. میخوام بدونم چطور میشه اطمینان کرد که چنین شرکتی وجود خارجی داره یا نه. در ضمن ادعا کرده که با کمپانی هایی نظیر لوریل و شل همکاری دارد.

پاسخ بنده:
دوست عزیز
سال نوی شما مبارک. بنده اطلاعاتی درباره این شرکت ندارم، ولی بهتر است به موارد زیر در چنین شرایطی توجه بفرمایید:

- سود سالیانه 60% در هیچ کجای دنیا به سادگی به دست نمی آید و بسیار مشکوک به کلاه برداری می باشد. بسیار بسیار زیاد!! در کشور ایران که تورم بالایی دارد، سود سالیانه 30% می تواند نشانه خوبی برای یک کسب و کار باشد. در کشوری مانند انگلستان که تورم زیر 4 درصد دارد، سود 15% سالیانه معقول است. سود 60% بیشتر شبیه خواب و خیال است.
- اصولا نتورک مارکتینگ به شیوه هرمی، بر هر اساس و شیوه و بر مبنای مبادله هر گونه کالایی، در تمام دنیا کلاه برداری محسوب می گردد. بازاریابی (چه شبکه ای، چه غیر شبکه ای) کار خوب و پر سودی است (البته الزاما سرمایه نیاز ندارد و گاهی با اعتبار و تضمین و ... می توانید برای شرکتی شروع به بازاریابی کنید) ولی شیوه هرمی و شیوه های شبیه شرکت های گلد کویست و الماس و ... کلاه برداری است.
- ثبت شرکت دلیل بر چیزی نمی شود. هزینه ثبت یک شرکت در انگلستان حدود 500 پوند است. در حالیکه سود کلاه برداری میلیون ها پوند است! پس اینکه این شرکت واقعا وجود خارجی داشته باشد نمی تواند چیزی را ثابت کند.
دوستی دارم به نام آقای دکتر امید نقشینه ارجمند که مدرس دانشگاه صنعتی شریف (فکر کنم در رشته ریاضی) هستند و روی اینگونه کلاه برداری ها کار بسیاری کرده اند: http://antigq.persianblog.ir/

می توانید با ایشان تماس بگیرید.
امیدوارم موفق باشید

Comments