گوگل ادسنس IP های ایران را تحریم کرد

حدود 4 سال پیش برای تجربه شخصی و میشه گفت تفننی، حسابی در گوگل ادسنس باز کردم. در اون زمان کردیت کارد نداشتم و با کلی مشقت به اسم و نشانی و حساب بانکی عمویم در کانادا این حساب را باز کردم. برای دریافت پین و کانفرم کردن حساب بانکی هم مکافاتی کشیدیم که مپرس! دوستم هم همین مسیر رو با حساب یکی از بستگانش رفت و به عللی که هیچگاه به شکل صریح اعلام نمیشه (ولی احتمال زیاد فارسی بودن محتوای سایتش بود) حسابش مسدود شد. به هر حال من موفق شدم و از اون تاریخ تا الان از طریق یک وبلاگ انگلیسی که در زمینه سفر به ایران به نام Iran Travel Blog دارم، تقریبا 3000 دلاری درآمد داشته ام. این درآمد بستگی به میزان ترافیک، نوع محتوای سایت شما و کلماتی که سایت شما با اونها در جستجوها پیدا میشه داره. فکر می کنم می تونه برای یک ایرانی تا ماهیانه 500 یا 600 دلار هم برسه، ولی واقعا بستگی داره.

به هرحال این گوگل ادسنس شده بود حیاط خلوت کار وبلاگ نویسی من. 2-3 ماهی یکبار بهش سری میزدم و می دیدم که دویست سیصد دلاری برایم کنار گذاشته است :) امروز بعد از یک ماه با امیدی به بزرگی 100 دلار(!) به گوگل مراجعه کردم و با این پیغام مواجه شدم:

A connection has been established between your current IP address and a country sanctioned by the U.S. government (for more information, see http://www.ustreas.gov/offices/enforcement/ofac/).We're unable to grant you access to the AdSense homepage at this time.

به زبان ساده یعنی تحریم های اقتصادی در حال پیش روی به فضای سایبر و فرهنگی هستند. قبلا هم سرویس دهندگان دیگری نظیر PayPal و سان مایکروسیستمز و غیره تحریم های مشابهی اعمال نموده بودند.

قابل توجه آقای رییس جمهور که معتقدند عزت ایرانی ها در حال حاضر در جهان زیر سوال نیست: ببینید، گوگل ادسنس اصلا مهم نیست. چیزی که مهمه حس بی ارزش بودنه که به من ایرانی دست میده. با استفاده از هویت عمویم و یا استفاده از پراکسی ها و غیره می تونم به گوگل ادسنس دسترسی پیدا کنم، ولی به قیمت منکر شدن هویت ایرانیم. برای گوگل من یک چینی هستم وقتی از پراکسی سروری که در چین نصب شده استفاده می کنم، و یا یک کانادایی هستم وقتی خودم رو جای عمویم جا میزنم. در حالیکه من میخواهم از حقوقم در حالی که با افتخار، یک ایرانی هستم برخوردار باشم.

Comments

  1. دمت گرم با این مطلب، واقعا ما رو بی‌هویت کردن حتی توی اینترنت هم باید هویتشان مخفی کنیم بسیار تاسف انگیزه

    ReplyDelete

Post a Comment