قیمت های جهانی کمدیتی ها

دوست عزیزی مطلب زیر رو در ایمیلی برای من فرستاده بودند، خواستم در اینجا هم بنویسم تا دیگران هم نظر بدن و اطلاعاتشون رو با ما تقسیم کنند :)
"بنده یک مشکل اساسی دارم و آن اینکه می خواهم بدانم قیمت جهانی کالاها را از کجا می توانیم دریافت کنیم.
مثلا گازئیل روسیه - برنج تایلندی و ...
سایتهای زیادی را دیده ام اما همه تعداد اندکی از کالا ها را زده اند و بشتر قیمت ارز و طلا و .. را به روز می آورند
یک سولا مهم دیگر هم دارم که ا گر بتوانید راهنمایی نمایید کمال سپاس را از شما درام
در بحث فروش محصولاتی مانند گازئیل می گویند قیمت پلات یا پلت این پلت یا پلات چیست
مثلا می گویند قیمت گازئیل روسیه 10دلار زیر پلت مدیرانه یا خلیج فارس است. از هر کس سوال می کنم کسی جواب درستی نمی دهد یا ..
"
جواب من در زیر اومده، لطفا اگر اطلاعات بیشتری دارید شما هم بفرمایید (با ایمیل یا کامنت):
"قیمت های جهانی بجز برخی از به اصطلاح commodity ها که در بازارهای بورس جهان مبادله می شوند (مثلا نفت در بازار نایمکس و غیره)، مرجع مشخصی ندارند. ولی برخی شرکت ها و بنگاه های خبری تخصصی گزارش های ماهیانه و یا فصلی در مورد هر چیزی منتشر می کنند. مثلا کمپانی سنگاپوری پتروسیل (www.petrosil.com) در مورد برخی کالاهای نفتی این گزارش را به رایگان تولید و توزیع می کند. مثلا سایت بیتومارت (www.bitumart.com) متعلق به این شرکت تخصصی بر روی قیر کار می کند.
در مورد اون کلمه ای که می فرمایید اگر منظورتون لات (lot) باشه. یک لات از هر محصول قابل تجارت حداقل کمیت قابل معامله در هر بار از اون محصول هست. مثلا اگر برای خرید نفت شما مجبور باشید در هر دفعه معامله حداقل 2500 دلار نفت بخرید، هر لات نفت 2500 دلار خواهد بود. بدیهی است که هر لات نفت در هر لحظه مقدار وزنی متفاوتی خواهد داشت. تعریف زیر عینا از سایت investopedia.com در مورد سهام برداشته شده است:
In terms of stocks, the lot is the number of shares you purchase in one transaction. In terms of options, a lot represents the number of contracts contained in one derivative security."

اگر در مورد برخی محصولات نفتی مثل گازوییل می فرمایید، پلت (www.platts.com) سایتی هست که قیمت حامل های انرژی رو کلا اعلام می کنه و البته برخی فلزات. این موسسه مانند همون هایی که در بالا اسم آوردم (پتروسیل و بیتومارت و ICIS و ...) یک موسسه مستقل است و حالت رگولاتوری یا تعیین کننده ای در بازار نداره، ولی به علت سرویس خوب و جامعش تبدیل به یک شاخص برای قیمت دهی شده است.
تا جایی که من می دونم پلتز متعلق به کمپانی مک گروهیل (انتشارات آمریکایی) هست.

Comments

  1. با سلام
    منظور از پلات ، یک شاخص جهانی است که بر اساس آن در هر لحظه معاملات نفتی صورت می گیرد ومثل نرخ لایبور در بانکداری است که ، مرجع می باشد.

    ReplyDelete

Post a Comment