مشاوره در کسب و کار


معمولا ماهیانه یکی دو ایمیل از طرف خوانندگان این وبلاگ دریافت می کنم مبنی بر اینکه قصد شروع کسب و کار جدیدی دارند و برخی سوالات را مطرح می کنند. ضمن اینکه از داشتن چیزی برای آموختن به دیگران لذت می برم، همواره نگرانی همراه با تعجبی در این مواقع دارم. از این بابت که برخی دوستان سوالاتی مطرح می کنند که بی اندازه کلی و دور از فضای تجارت و کاسبی است! به هر صورت من بر حسب وظیفه آنقدر که بدانم می گویم، ولی این وبلاگ نوشتن و ایمیل پاسخ دادنم از آنجا نیست که فکر کنم خیلی می دانم!! (اگر از تجارت خیلی می دانستم، احتمالا وقت وبلاگ نوشتن نداشتم!) بلکه واقعیت این است که این نوشتن صرفا علاقه ایست احتمالا موروثی در من! از کودکی می نوشتم و از نوشتن لذت می بردم، پدرم هم با داشتن دکترای اقتصاد، در کنار چند کتاب و مقاله تخصصب، علاقه به نوشتن در زمینه های ادبی و تاریخی دارد. بگذریم، متن زیر، ایمیل یکی از همین دوستان عزیز است:

سوال من دنبال قوانین تجارت می گشتم که سایت شما را پیدا کردم و حدود 4 ساعت مشغول مطالعه در سایت شما بودم.
سوالم اینه که میخوام شروع به تجارت (صادرات و واردات) و کسب سود بکنم و در ضمن این کار رو کاملا اصولی انجام بدم در عین حال اطلاعاتم در حد مقالات شماست.
پیشنهاد شما چیه چکار باید بکنم لطفا مرحله به مرحله بگید؟

و اما جواب:
سلام دوست عزیز،
واردات و صادرات واژه ی بسیار عامی است. شما باید ببینید چه تخصصی دارید و به چه بخشی از بازار آشنا هستید، با چه گستره ای از محصولات بیشتر آشنایی دارید و در چه حوزه هایی مزیت نسبی دارید. برای مثال اگر شما یک شرکت اجاره و تعمیر ماشین آلات صنعتی باشید، به طور حتم برای واردات قطعات یدکی و یا ماشین آلات دسته دوم مزیت نسبی و اطلاعات کافی برای ورود به این حوزه را دارا می باشد.
مساله دوم آگاهی از قوانین و روال های بین المللی و ملی تجارت و واردات و صادرات است. هرگز با تکیه بر یک مرجع (اگر وبلاگ بنده رو یک مرجع بدانید) اقدام به شروع یک کسب و کار ننمایید. وبلاگ من صرفا افکار پراکنده من و بخشی از اطلاعاتم در این حوزه می باشد. عدم پیوستگی و عدم رعایت نظم ترتیبی در مطالب این وبلاگ اساسا اون رو به یک مرجع نمی تونه مبدل کند. این وبلاگ صرفا برای مراجعه موضوعی و بیشتر از طریق جستجو شدن کلمات کلیدی در گوگل و سایر موتورهای جستجو مثمر ثمر هست. من تمام تلاش خودم رو کرده ام که مطالب دقیق و قابل استناد باشند، ولی نباید فراموش کرد که 40 الی 50 پستی که من در طول این چند سال نوشته ام، به طور حتم جهت شروع و راهبری یک کسب و کار کافی نیست.

در عین حال روحیه مشاوره گرفتن در مسائل اقتصادی و کسب و کار و تجارت که در شما هست، می تواند بهترین دوست شما در حرفه تان باشد. مشورت هرگز برای شما ضرربخش نخواهد بود. ما همیشه نیازمند شنیدن تجارب دیگران هستیم

Comments