مدیریت ریسک

مباحثی مانند مدیریت ریسک و مدیریت بحران و غیره از اون دست مباحث مدیریتی هستند که همیشه در کتاب ها و در دانشگاه به ما یاد می دهند ولی ما در غالب مدیران شرکت ها اغلب در آخر به روش های سلیقه ای و شخصی (گاهی هم هیاتی و عشقی!) به اونها عمل می کنیم! البته دلایلی هم خود من برای این مساله قائلم، مثل سایز عمده شرکت های ایرانی که در حد کوچک (Small Business) هست و روابط و قواعد آکادمیک به سختی قابل تعمیم به اونها هستند، نوع مشکلات ما شرکت های ایرانی که بعضا غیر استاندارد و باز هم غیر قابل تعمیم است، و 100% در نهایت نوع آموزشی که مدیران ایرانی در دانشگاه های می بینند که فقط میتونه شبها کینز و فریدمن رو به خوابشون بیاره نه آموزه هاشون رو! راستی، اصلا مدیران ایرانی آیا مباحث مدیریتی رو در دانشگاه خونده اند یا ...؟! اینم حتما دلیل بعدیه. به هر حال من که حق دارم راجع به این مباحث در وبلاگم بنویسم، حتی اگر خودم در بیزینسم اجراشون نکنم!
در تعریف مدیریت ریسک فرایند سنجش یا ارزیابی ریسک و بعد ارایه راهکار و استراتژ ی هایی برای اداره و کنترل ریسک است. به نظر من ریسک هم مثل سایر استراتژی های یک بنگاه به کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم میشه. ریسک های کوتاه مدت و میان مدت در لایه های اجرایی و کارشناسی صورت می گیرند و ریسک های بلند مدت در لایه رهبری شرکت ها. افزایش رقابت، پیچیدگی های محیطی، پیشرفت و پیدایش تکنولوژی های نو، روش های جدید عرضه محصول و مواردی از این دست، عواملی هستند که سازمان ها و بنگاه های اقتصادی را در دوران فعالیت خود با ریسک های بسیاری مواجه می سازند. یعنی در هنگام بروز این تغییرات در اقتصاد و تکنولوژی، بنگاه ها با چالش های ریسک زا برای تغییر بستر های موجود، هزینه برای به دست آوردن این دستآورد های جدید و غیره مواجه می شوند که تمامی اینها خطراتی را دارند. ریسک کلا به عقیده من یعنی "عدم توانایی در پیش بینی نتیجه راه جدیدی که می خواهید در آن قدم بگذارید"
ریسک های استراتژیک به این علت بلند مدت نامیده می شوند که دوره زمانی طولانی پس از ظهور نخستین آثار این نوع ریسک تا بروز خسارت و زیان وارده نیاز به سپری شدن است. مثلا بالا رفتن قدرت فنآوری در دوربین های گوشی های موبایل دایما باعث می شود شرکت های سازنده دوربین های قدرتمند تری را بتوانند بر روی گوشی های تولیدی خود بگذارند. سرمایه گذاری برای استفاده از این فنآوری های نوین کم ریسک می باشند چراکه ثابت شده مردم از آن استقبال می کنند. ولی برخی امکانات مانند گذاشتن امکان ویدیو پروژکشن بر روی موبایل هنوز پر ریسک محسوب می شود. به همین دلیل اولین بار در موبایل شوی بارسلونا سال 2008 نمونه هایی از این نوع گوشی ها توسط موتورلا به نمایش گذاشته شد و توسط هیچ شرکتی تولید انبوه نگشت.
مدیریت ریسک زمانی معنا و مفهوم می یابد که شرایط با احتمال بروز زیان و عدم اطمینان مواجه شود. این نوع مدیریت شامل حوزه های گسترده ای است که مسایل مالی، عملیاتی، تجاری (مثل مثال بالا)، استراتژیک و حوزه وسیع تری به نام حوادث خطرآفرین را در بر می گیرد. ناتوانی عوامل تجاری در مدیریت مناسب این گونه ریسک ها، سبب زیان های وارده ناشی از آن در سطح جامعه می شود و این مسئله اثر ناامید کننده ای را در پیشرفت های آتی علم و تکنولوژی و استفاده مدیران از آن ها خواهد گذاشت.

امروز با وبلاگی آشنا شدم که ماه هاست درباره مدیریت ریسک می نویسه: riskpersia.blogspot.com خودم هم هنوز مطالبشو کامل نخوندم ولی به نظر که هیجان انگیز میرسه! حتما مطالعه کنید.

Comments