حمل و نقل و نقش آن در تجارت

اگر در فعالیت های صادرات و وارداتی باوزن (آره بابا بی وزنشم هست! مثل خدمات، اطلاعات، تکنولوژی و از این جور چیزا. گیر نده دیگه!) دستی داشته باشید حتما بخشی قابل توجه از وقتتون صرف حمل و نقل و پیداکردن راه کارهای حمل شده است. به هر حال حمل و نقل یکی از ارکان اصلی بازرگانی بین المللی است و در هر کشوری مقررات گسترده ای برای تنظیم فعالیت حمل و نقل وضع می شود. در بولتن کمیته ایرانی اتاق بازرگانی کتابی معرفی شده با عنوان "نقش کرایه حمل در حمل و نقل بین المللی" که حاوی مطالب جالبی هست.
در یک تعریف کلی کرایه حمل عبارتست از بهای حمل کالا از نقطه مبدأ به نقطه مقصد. بر خلاف سایر قیمت ها تقاضا برای ظرفیت حمل غیر مستقیم است بدین معنی که ناشی از تقاضای محصولات مختلف می شود.
در بازار رقابتی کرایه حمل بوسیله عرضه و تقاضا برای ظرفیت حمل تعیین می گردد. رقابتی که در بازار کرایه حمل را تعیین می کند بر دو نوع است: رقابت بین وسایل مختلف حمل در یک مسیر مشخص و صاحبان یک نوع خاص و سائل حمل از یک طرف و رقابت بین صاحبان کالاهای مختلف از طرف دیگر. ظاهرا در این کتاب چگونگی تعیین کرایه حمل در شیوه های مختلف حمل و انواع آن مورد بحث قرار گرفته و در هر بخش، چگونگی تعیین آن در کشور خودمون هم مطرح شده. (من هم هنوز نخوندمش فقط خلاصه اش رو دیدم)


کرایه حمل زمینی و دریایی در کشور ما اکثراً تابع بخشنامه ها و دستورالعمل های دولتی است (فقط خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران). مساله مهم در رقابتی که گفته شد در کرایه حمل دریایی بیشتر معنی پیدا می کنه. اون هم به عمدتا به این صورته که از اونجایی که میزان واردات کشور ما بسیار بیشتر از صادرات غیر نفتی هست (بخصوص از کشورهایی مانند چین و هند و غیره) خطوط صاحب کشتی ها با هزینه هایی شاید 10 درصد هزینه رفت حاضر به برگشت می شوند!! مثلا هزینه یک کانتینر 20 فوت حامل بار عادی از شانگهای چین به ایران حدود 1200 دلار است ولی از بندرعباس به شانگهای رو با هزینه 100 دلار هم میشه تهیه کرد. چرا؟ چون اگر بار شما رو نبره باید خالی برگرده.

مساله مهم دیگر در حمل و نقل، محاسبه هزینه سرباری هست که این خدمات به کالای شما وارد می کنند. برای این مساله شما باید چند پارامتر رو بدونید: هزینه، ظرفیت و نحوه چیدمان بهینه کالای شما در حامل. هزینه ها شامل اجاره کانتینر، هزینه خط کشتیرانی، Terminal Handling Charge و بیمه و بارگیری میشه. THC بنادر ایرانی اغلب تا اونجایی که من میدونم 45 دلار هستند.

Comments