پایان بدون نتیجه مذاکرات آزادی تجارت جهانی در ژنو

پاسکال لامی شکست مذاکرات را تایید کرد و آن را به گردن چین، هند و آمریکا به دلیل مخالفت با مقررات واردات انداخت. پیتر مندلسون کمیسر تجاری اتحادیه اروپا این نتیجه را "مراسم تدفین" این فرآیند خواند.
این مذاکرات که چندی پیش وارد نهمین روز شده بود به دلیل اختلاف بین آمریکا از یک طرف و چین و هند از طرف دیگر بر سر حمایت از واردات، به بن بست رسید.
آمریکا، هند و چین را متهم می کند که از کشاورزان و صنایع خود حمایت بیش از اندازه ای می کنند.
دیوید شارک، یک مقام بازرگانی آمریکا، از هند به دلیل نپذیرفتن مجموعه پیشنهادات و از چین به دلیل شانه خالی کردن از تعهداتی که هفته قبل آن را پذیرفته بود انتقاد کرد.
پیتر مندلسون پیشتر از احتمال شکست مذاکرات صحبت کرده و آنرا چشم انداز نگران کننده ای خوانده بود. آقای مندلسون گفته بود تمام جناح های درگیر باید آنچه را که احتمال دارد در صورت شکست مذاکرات از دست بدهند مد نظر قرار دهند.
وزیر بازرگانی اندونزی گفته بود برخی از مذاکره کنندگان در نظر دارند تا هر مدتی که برای حصول توافق لازم باشد در ژنو بمانند که ظاهرا چنین نشد. شرکت کنندگان در گفتگوهای ژنو تلاش داشتند به توافقی دست یابند که در نتیجه آن معاملات تجاری بین المللی با سهولت بیشتری صورت گرفته و رشد اقتصاد جهانی بیشتر شود.
در آغاز هفته جاری هیئت های شرکت کننده در گفتگوهای سازمان تجارت جهانی در ژنو، گفته بودند که در گفتگوهایشان پیشرفت حاصل شده است.
این ابراز خوش بینی پس از پنج روز مذاکره و بحث هایی گاه تند در اجلاسی بود که برخی معتقدند در صورت شکست آن امکانی برای حل مشکلات موجود در امر تجارت بین المللی وجود نخواهد داشت.
بر اساس پیشنهادی که در جریان جلسه ای پنج ساعته میان نمایندگان آمریکا، اتحادیه اروپا، استرالیا، برزیل، هند، چین و ژاپن مطرح شده بود، سقف سوبسیدهای کشاورزی اروپا و آمریکا به ترتیب80 درصد و 70 درصد کاهش می یافت.
اما هرچند بر اساس این پیشنهاد، میزان سوبسید های کشاورزی در آمریکا به 14.5 میلیارد دلار کاهش می یافت، باعث توقف کمک های دولت آمریکا به کشاورزان آمریکایی نمی شد.
این کمک ها در سال گذشته معادل 9 میلیارد دلار بود.
نماینده هند از برخی پیشنهادات ابراز نگرانی کرده و نماینده آرژانتین نیز پیشنهادات موجود را غیرقابل قبول خوانده بود.
همچنین بر اساس مجموعه پیشنهادات، تعرفه واردات محصولات کشاورزی و کالاهای صنعتی نیز کاهش می یافت.
جلسه سازمان تجارت جهانی در ژنو تازه ترین تلاش برای تکمیل اجلاس دوحه محسوب می شود که هفت سال قبل با هدف کاهش موانع تجارت و ایجاد موقعیتهای تجاری تازه برای کشورهای در حال توسعه برگزار شد.

Comments