برند یا نام تجاری

معمولا مردم برند (Brand) را به عنوان نام تجاری محصولات شرکت ها تعریف می کنند. مثلا وقتی می گویند برند آدیداس، منظورشون محصولاتی از کارخانه آدیداس هست. ولی در مدیریت و کسب و کار کاملا اینگونه نیست. تعریف برند در تجارت مشخصه یک محصول یا خدمات عرضه شده برای شناختته شدن و متمایز شدن آن کالا یا خدمات از سایر رقباست. یعنی وقتی میگیم برند آدیداس منظورمون اون چیزی هست که محصولات شرکت آدیداس رو از سایر شرکت های سازنده وسایل ورزشی متمایز می کنه. مثل کیفیت، لوکس بودن، تبلیغات شکل گرفته روی اون محصول و عواملی از این دست. اما همین سبک تعریف هم، مانند بسیاری از تعاریف دیگر در کسب و کار و تجارت، تحریف شده و پیچیده شده است. برند در واقع یک عامل بین المللی و جهانی تجارت است که دارای اعتبار و ارزش مادی قابل اندازه گیری بوده، مقبولیت مردمی دارد و قادر است ارتباط قوی بین کالا و خدمات با مخاطب یا مشتری برقرار کند.
برند ها در ارتباط نزدیکی با طرز یاد کردن مردم از کالا و خدمات شرکت و نتیجتا سایر عوامل بازرگانی قرار دارند. برای مثال تبلیغات، بسته بندی، شعار ((slogan و نوآوری و غیره.
برای مثال نگاهی به سیر تغییر شعار های گرانترین برند تجاری جهان، کوکاکولا نشان از مسیردهی مدیران این شرکت به ذهن مخاطبان و مشتریان شرکت دارد:
1886 Drink Coca-Cola
1900 Deliciously refreshing
1904 Coca-Cola satisfies
1911 Real satisfaction in every glass
1923 Refresh yourself
1933 Don't wear a tired, thirsty face
1940 Bring in your thirst and go away without it
1942 The only thing like Coca-Cola is Coca-Cola itself
1943 That extra something
1945 Whenever you hear "Have a Coke," you hear the voice of America
1947 Coke knows no season
1966 Coke...after Coke...after Coke
1971 I'd like to buy the world a Coke
1996 Enjoy
2001 Life is Good
2005 Make it Real
2007 The Coke Side of Life
دیروز و امروز کنفرانسی با عنوان برند در تهران توسط شرکت اینوویت برگزار شد که می تونید اطلاعاتی در سایتشون راجع به آن پیدا کنید. همینطور مقاله بسیار زیبایی از آقای علیرضا مجاهدی در وبلاگشون خوندم به عنوان "جدا بودن چرخه عمر محصول از نام تجاری – برند" که پیشنهاد می کنم حتما مطالعه بفرمایید.

Comments