ریسک سرمایه گذاری

دوستی از من دو سوال پرسیدند که من همین جا نظر خودم رو عرض می کنم:

سوال- به نظر شما یک کمپانی میتونه بابت سرمایه ای که توی اون شرکت میزاریم 25 درصد سود ماهیانه بده ؟
به نظر شما مقایسه سودبانکی با سودی که کمپانی های سرمایه گذاری میدهند کار درستی است.
فرضا ما میگیم بانک های داخل ایران 12 درصد سود میدهند و اینجور کمپانی ها قادر به پرداخت چنین سودهایی نیستند.

جواب- من اطلاعات محدودی دارم. ولی تا اونجاییکه می دونم٬ سود سالیانه 50-70 درصد٬ برای شرکت های تجاری٬ بسیار عالی و مطلوب هست. سود 25 درصد ماهیانه غیر منطقی و بسیار زیاده. ولی یک نفر میتونه در بازار فارکس یا بورس اوراق بهادار هر ماه پولشو دو برابر کنه یا اینکه 90 درصد پولشو از دست بده!! ولی در شرکت های تجاری پایدار و با ثبات سود سالیانه 50 درصد یک رقم خوب و منطقیه.


مقایسه سود بانکی با شرکت های سرمایه گذاری کار صحیحی نیست به علت اینکه ریسکشون متفاوته. ریسک شرکت های سرمایه گزاری بسته به سیاست چیدمان سبد سهامشون متفاوته. بهترین سیستم Mutual Investment هست که بیشتر شرکت های سرمایه گزاری در بورس های جهان از اون استفاده می کنند و سودشون معمولا توی همون رنج 50 تا 70 درصد سالیانه هست.


یک مساله رو هم در نظر بگیرید شما وقتی پولتون رو به بانک یا شرکت سرمایه گزاری ایرانی میدید، ریسک افت ارزش ریال در برابر ارزهای قدرتمند مثل دلار و یورو رو تقبل می کنید ولی در شرکت های خارجی شما این ریسک رو ندارید. اگر شما در ژاپن یک شرکت معتبر داشته باشید به راحتی می تونید یک وام مثلا 500.000 دلاری بگیرید با بهره 1 درصد در سال. اگر همین پول رو عینا در بانکی ایرانی بگذارید 16 درصد سود می گیرید که سود خالص شما میشه ماهیانه حدود 6 میلیون تومان بدون هیچ زحمتی!! ولی اگر در پایان سال ارزش ین ژاپن 30 درصد افزایش پیدا کند (20 درصدش که به خاطر تورم ایران و تورم صفر ژاپن قریب به یقین هست) شما باید 140 میلیون تومان از جیب بگذارید و پول بانک ژاپنی رو پس بدید!

Comments