صادرات و نرخ بیکاری٬ ارتباط معکوس ثابت شده

به گفته بی بی سی صادرات آمریکا در سال ۲۰۰۷ افزایش بی سابقه ای داشته است. حدودا یکسال پیش در وبلاگم مطلبی نوشتم با عنوان توجه به فناوری اطلاعات و نرخ اشتغال که در اون به آمار کشور آمریکا برای مهار بیکاری از طریق پتانسیل اشتغال زایی صنعت آی تی اشاره شده بود. در سال ۲۰۰۶ هم کمپانی های آمریکایی با تکیه بر صادرات تونستند هم نرخ بیکاری رو تا حدود ۴.۵ درصد کاهش داده است (نرخ بیکاری در ایران طبق اعلان های دولتی ۱۵ درصد هست) و هم تراز تجاری کشورشون رو که همواره منفی بود به موازنه برسونند. البته منفی بودن تراز تجاری و حتی بدهکار شدن کشور ها میتونند تعابیر بدی نباشند و در مواردی حتی نشان دهنده قدرت مانور تجاری و اعتبار اون کشورها هستند.
البته موارد دیگه ای هم در این پیشرفت صادرات آمریکایی نقش داشته که شاید اینها اصلی ترین هاشون باشند:
سقوط قیمت دلار در برابر بیشتر ارزهای معتبر مثل یورو٬ ین ژاپن و پوند انگلستان. درباره این هم در وبلاگ انگلیسیم چیزی نوشته ام.
افزایش صادرات هوایی آمریکا به علت رشد چشمگیر این صنعت در جهان بخصوص آسیا و عاملی که باید بسیار مورد توجه ما ایرانیها قرار بگیره: اقبال مصرف کنندگان آمریکایی به خرید اتوموبیل های آمریکایی به جای مدل های ژاپنی و آلمانی. این مساله با تبلیغات گسترده و بستر سازی فرهنگی و البته همان مساله موازنه منفی دلار در برابر یورو که عرض کردم شکل گرفت. آمریکایی ها در چند ماه گذشته حتی تلویزیون ها و اسباب بازیهای تولید داخل رو به نمونه های خارجی ترجیح دادند.
درآمد صادرات آمریکا عمدتا در اثر فروش هواپیما، کامپیوتر، محصولات کشاورزی و بخصوص دانه های سویا و گندم بوده است.
برای بازاریابی صادرات صنایع دستی ایرانی می تونید به این سایت مراجعه نمایید.

Comments