مدل اقتصادی درست برای ایران، انگلستان، یونان و کره

در برابر برگزیت (جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا) مردم انگلستان چند دسته شدند:

  • برخی رای به رفتن دادند و شاد شدند 
  • برخی رای به رفتن دادند و شرمسار شدند
  • برخی رای به ماندن دادند و ... ناامید شدند 
 ما در ایران نظاره می کردیم و اظهار نظرهای افراد غیر متخصص را از تاکسی و بقالی، تا صدا و سیما و همین الان این وبلاگ! را شاهد بودیم. ولی من حرفی کاملا منطقی و کارشناسی دارم!

اصلا داستان موفق بودن، رابطه ای با ماندن یا ترک یک اتحادیه نیست. حتی اگر آن، اتحادیه اروپا باشد.
ببینید:
یونان درحال حاضر تا خرخره تو اتحادیه اروپاست.  با تمام قوانین مالی و بیشترین حمایتهای اتحادیه از خودش و امروز هیچ کس آرزو ندارد جای یونان باشد


کره جنوبی... در دورترین نقطه جهان نسبت به اروپاست، و بیشترین صادرات رو به آلمان دارد! آلمانی ها هیوندای و کیا سوار می شوند و سامسونگ در جیب هایشان دارند.
مساله اتحادیه و عضویت در آن نیست. مساله مزیت رقابتی و چالاکی در کسب و کار است.

کسب و کارهای چالاک agile business
کسب و کار اجایل یا چالاک، کسب و کاریست که سرعت پاسخ به شرایط خارجی و اتفاقات غیرمنتظره در آن بالاست. وقتی شما وابسته به یک اتحادیه هستید، بوروکراسی بالاتر و چالاکی پایین تر است. کره جنوبی یکی از چالاک ترین کشورها در رویه های تجاری و صنعتی است.
در ایران طرح بنگاه های زود بازده، نام پرطمطراق و زیبایی داشت که خیلی زود دچار فساد و انحراف شد متاسفانه. عده ای وامها را گرفتند و به بازار مسکن تزریق کردند، عده ای هم که دکمه را پیدا کرده بودند می خواستند کت بدوزند، به علل فنی و علمی ورشکسته شدند.

استارت آپ های جمع و جور و خلاق lean startups
 تولید بیشترین ارزش افزوده و خلاقیت حداکثری، با حداقل امکانات و منابع مالی، هدف و تعریف لین استارت آپ هاست. جاییکه شما تنها با یک سرویس ساده بر روی اینترنت، با منطقی تعاملی و با پاسخ دادن به یکی از هزاران نیاز مردم، به میدان می آیید؛ مطمئن باشید سرمایه ها برای شما سر و دست خواهند شکست. فقط کافیست اولین پاسخ های مثبت را از مشتریان بگیرید.
  سخن آخر من بر این است که بخش مهمی از مدل توسعه اقتصادی مناسب برای ایران، باید مستقل از تمام مسایل سیاسی و اقتصادی جهان، که برخی اصل و برخی حاشیه هستند، مبتنی بر توجه و حمایت شرکت های دارای خلاقیت با حجم کوچک باشد. طرح بنگاه های زودبازده طرح خوبی بود که بد اجرا شد. شاید Venture Capital ها و مراکز شتاب دهنده راه حل های بهتری برای موفقیت این دسته از شرکت ها باشند تا صندوق های حمایت دولتی.
مدل توسعه اقتصادی کره جنوبی برای این بخش از بدنه اقتصاد ما بسیار مناسب به نظر می رسد.

Comments

Post a Comment