تحریک بازار مسکن با وام بانکی زوجین؟

سیر وام مسکن در تنها 4-5 ماه گذشته:

ابتدا اعلام شد زوج های تازه ازدواج کرده و خانه اولی - هر نفر در تهران 80، شهرهای بزرگ 60 و سایر 40
بعد اعلام شد یکی از زوجین خانه اولی باشد کفایت می کند
سپس اعلام شد دوره بازپرداخت را افزایش داده اند تا مبلغ هر قسط کم شود
نهایتا اعلام شد زوجین می توانند خانه اولی نباشند و قصد تبدیل به احسن آپارتمان خود را داشته باشند (همین امروز، روزنامه دنیای اقتصاد)

تمام این تغییرات در 4 ماه؟ در حالیکه حدود بیست سال بوده که وام مسکن چندان تغییری نکرده بوده است.
چرا؟؟

چون قطعا این تسهیلات نمی توانستند منجر به تحریک بازار بشوند. اگر خاطرتان باشه اوایل زمستان هم در این باره نوشتم:

زوجی که 200 میلیون تومان در تهران پول پس انداز کرده باشد (اولین دشواری همین فرض است که در شرایط فعلی زوجی بی خانه و پشتوانه مالی احتمالا ضعیف توانسته باشد 200 میلیون تومان پس انداز کرده باشد)، با 160 میلیون وام می تواند خانه ای حدودا 90 متری در منطقه ای مناسب در تهران خرید کند. نکته اینکه بازپرداخت این وام می شود حدودا ماهیانه 2 میلیون تومان. (با فرض 15 ساله بودن و 14% نرخ بهره) این مبلغ برای خانواده ای که چنین خانه ای را در شان خود ببیند سنگین است. یعنی باید زوجینی را پیدا کنید که بیش از 3 میلیون تومان در ماه درآمد دارند و خانه ندارند.

حالا پرده آخر. یعنی قبول تبدیل به احسن کردن خانه موجود. اینجا سخن صادقانه تر شد. این وام نه برای حمایت زوجین بی خانه، بلکه برای تحریک بازار مسکن ارایه شده است. حالا هرکسی می تواند خانه ای یک میلیارد تومانی را فروخته و خانه ای دیگر بخرد، کمی پس انداز داشته و 160 میلیون تومانی هم از بانک بگیرد!

از نظر من مشکل اینجا این است که شما تقاضا را تحریک نکرده اید، بلکه هم عرضه هم تقاضا همزمان تحریک شده اند. بازار خانه هایی که از سه چهار سال پیش نوساز مانده و کلید نخورده اند، با سودای تبدیل به احسن شدن برای مالکان آنها، عرضه بیشتری پیدا می کند و نفسی تازه برای سازندگان نخواهد بود. یعنی شما در پایان این طرح شاهد افزایش درخواست مجوز ساخت بیشتری نخواهید بود.

نکته آخر:
شما باید مبلغ حداقل 40 میلیون تومان برای دریافت هر 80 میلیون تومان را یکسال در بانک سپرده کنید (فریز بدون سود) که خود این معادل 7-8 میلیون تومان ضرر است.
وام به شما بعد از دو دوره شش ماهه امکان تعلق دارد. کسی ایا می داند یکسال بعد همین روز، قیمت های مسکن به چه صورت است؟
من عرض می کنم: حداقل 10 درصد افزایش به علت حداقل نرخ تورم

شرایط پرداخت اقساط وام 80 میلیونی از زبان آقای میر محمد صادقی:

میرمحمد صادقی همچنین با اشاره به سود 14 درصدی تعلق گرفته به وام‌های دریافتی از صندوق پس‌انداز مسکن، گفت: حداکثر زمان بازپرداخت این تسهیلات 12 سال است که البته متقاضی می‌تواند در مدت کوتاه‌تری آن را برگرداند.

وی ادامه داد:‌ با درنظر گرفتن سود 14 درصد و دوره زمانی 12 ساله، قسط پرداختی برای وام 80 میلیونی در هر ماه حدود یک میلیون و 150 هزار تومان، برای وام 60 میلیونی حدود 860 هزار تومان و برای وام 40 میلیونی نیز نزدیک به 580 هزار تومان خواهد بود.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در برابر این پرسش که آیا اقساط تعیین شده برای دریافت تسهیلات 80 میلیونی برای زوج‌ها سنگین نیست؟ پاسخ داد: به هر حال این وام برای گروه‌های زیر متوسط و متوسط می‌تواند ایده‌آل باشد و به نظر نمی‌رسد که حجم قسط‌ها سنگین باشد.

یعنی ماهیانه 2.3 میلیون تومان برای 160 میلیون تومان
برای خانه ای به قیمت 240 میلیون تومان (یا بالاتر)
قطعا سنگین است جناب میرمحمد صادقی

این وام ها راهگشا نخواهند بود. قطعا تدبیری دیگر نیاز است.

Comments