ثبت ایده و اختراع در حوزه سایت های اینترنتی

سلام و سال نو مبارک
دوستی در ایمیل از من سوالی پرسیدند در ارتباط با ثبت اختراع و ایده کسب و کار در زمینه راه اندازی یک سایت تجاری، که تصور می کنم ممکن است برای دیگران هم جالب باشد. ضمن اینکه نظرات شما بزرگواران هم برای من بسیار جالب و مهم است:

سلام و خسته نباشید

یه سوال خدمتتون داشتم درباره یک ایده جدید در دنیای تجارت الکترونیک 
من در حال طراحی یک وب سایت تجاری با یک ایده جدید هستم که در نوع خودش منحصربفرده و نمونش را تا حالا ندیدم. 

برای ثبت ایده ای که دارم میتونم تو یه کشور دیگه مثل کانادا از طریق یکی از بستگان مقیم اونجا برای ثبت بین المللی اقدام کنم؟ درحالی که من مقیم کانادا نیستم. 
به عنوان آخرین سوال میخواستم بگم مورد من یک ایده جدیده و اختراع نیست .  یا بهتربگم یک وبسایت تجاری با ارائه خدمات جدیده و مشابه این وب سایت وجود نداره . 

ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

پاسخ بنده به سوال این بزرگوار:

سلام
مطمئنا شما نمی تونید ایده رو در کانادا ثبت کنید. مگر به اسم اقوامتون که ساکن و مقیم کانادا هستند اقدام کنید. در ایران امکان ثبت اختراع و ایده به صورت بین المللی وجود دارد.
صادقانه عرض کنم به عنوان کسی که سالهاست در زمینه IT در ایران فعال بوده ام سخت می تونم تصور کنم ایده ای داشته باشید که 100% بکر باشه و نیاز به ثبت به عنوان نخستین و اولین و غیره داشته باشید. تصور من این است که بزرگترین سایت ها و کسب و کارهایی که هم اکنون در اینترنت می بینید، نظیر یاهو و علی بابا و فیس بوک و گوگل و غیره، همگی چندمین تلاش از نوع خود بوده اند که به دلیل پشت کار موسسان، نوآوری و خلاقیت (نه اختراع) در جزییات و نحوه ارایه به بازار موفق ترین های حوزه خود تا کنون یا در بازه ای از زمان گشته اند. کلا هم پیشوندهای اولین و بزرگترین و غیره به کسی کمکی برای پیشبرد ایده اش نکرده است.

نتیجتا اگر به جای شما باشم، بیشتر از اینکه به دنبال ثبت ایده و اختراع به منظور جلوگیری از انتشار و کپی کردنش توسط دیگران باشم، به دنبال اجرای هر چه سریع ترش به بهترین شکل ممکن و مطالعه بازخوردهای مشتریانم و تصحیح ایرادات می روم.

مطمئنم بزرگترین سرمایه شما اشتیاقتون به ایده و اعتقادتون به توانایی هاتون هست.

ممنون می شوم اگر نظرات خودتون رو به ایمیل بنده ارسال کنید: emad at irxp.com


Comments

Post a Comment