باشگاه مشتریان و اهمیت آن در اقتصاد شرکت ها

به عنوان یک دارنده یا مدیر کسب و کار، وظیفه ما حل مشکل یا رفع نیازی از مشتریان ماست. کسب درآمد هدف است ولی ماموریت نیست. برای اینکه هدف و ماموریت کسب و کارها در یک راستا قرار بگیرند، مدیران آنها تلاش می کنند تا در ابعاد وسیع تری با مشتریان خود ارتباط بگیرند و به گونه ای عمل کنند که تنها و یا در بین معدود انتخاب های مشتریان برای نیازهای خاص آنها باشند. دنیایی که امروز در آن زندگی می کنیم، مبتنی بر جامعه هایی شده است که فرض بر عدم توجه و بی رقبتی می باشد و جلب توجه مشتری خود مقصد سختی برای رسیدن است. پس سوال این است:

چگونه در میان انتخاب های متنوعی که بازار و رقبا به مشتریان ما می دهند، ما انتخاب نهایی آنها باشیم؟

برای پاسخ به این سوال، یکی از انتزاعی ترین و مدرن ترین روش ها، تشکیل باشگاه مشتریان می باشد. چرا می گویم انتزاعی، چون راه حلی غیر مستقیم و کاملا مبتنی بر برقراری یک ارتباط دو طرفه و کاملا متفاوت با روش های کلاسیک بازاریابی است. چرا می گویم مدرن، چون تمام شرکت های بزرگ دنیا امروز بر روی این حوزه تمرکز پر هزینه ای را آغاز نموده اند. دیگر زمان اینکه شما برندی را خلق کنید و مشتریان فقط به خاطر اینکه محصولات شما را خریده اند از شما و برندتان دفاع کنند گذشته است! خاطرتان است زمانی که یک کفش مثلا آدیداس می خریدیم چگونه سنگ شرکت آدیداس را به سینه می زدیم؟ J اکنون اگر به مشتری خدمات و اطلاعات بیشتری ارایه ندهید به راحتی در خرید بعدی سوییچ میکند بر روی برند دیگری که پر طمطراق تر به مشتریانش خدمات می دهد.

چگونه یک باشگاه مشتریان بسازیم و گسترش بدهیم؟
یک- جنس مشتریان خود را تشخیص داده و گروه های مشخصی را تعقیب نمایید. مثلا اگر شما فروشنده لوازم ورزشی هستید احتمالا گستره سنی 16 الی 30 بیشتر مخاطب شما هست. اگر برند گران قیمتی در این زمینه دارید باز هم مخاطبان شما محدود به مناطق شهری خاص می گردند و اگر ورزش کیک باکسینگ عمده مزیت رقابتی برند شماست بیشتر پسران مخاطب شما هستند.

کسب و کار شما دارای مشخصه هایی است که باید ببینید آیا واقعا نیازهای مشتریان شما در آنها دیده شده است؟

دوم- تعدادی مشاور متخصص داشته باشید. مشاور خوب زاویه دید متفاوتی از بازار به شما خواهد داد

سه- همیشه داشتن یک برنامه کسب و کار الزامی است. بیزنس پلن خود را بنویسید و به آن وفادار باشید.
یک برنامه بازاریابی درون دل برنامه کسب و کار شما هست. در ابتدا ممکن است این کار شبیه درس خواندن در دانشگاه کسل کننده باشد! ولی هربار که برنامه ای میریزید پخته تر می شود.

چهار- تولید یک محصول خوب استعداد و هوش جمعی بالا و کار فراوانی می طلبد، ولی باور کنید فروش خوب و ارتباط خوب با مشتری و نتیجتا داشتن یک باشگاه وفاداری برای مشتریان خود، نیاز به کار دارد نه هوش و استعداد.

پنج- در یک باشگاه شناسایی مشتری بسیار مهم است. پس باید اطلاعات تایید شده و دقیقی از آنها داشته باشید. نشانی ایمیل، تلفن همراه، تاریخ تولد و هرچه بیشتر می توانید بدانید مانند علایق و تفریحات و تخصص های مشتری شما کاملا برای حیاتی است.

شش- حتما برنامه ای برای تشویق مشتریان خود به معرفی مشتریان دیگر به شما داشته باشید. منظور من قطعا بازاریابی چند لایه ای و گلد کوئستی نیست! ولی تشویق مشتریان به معرفی شما به دوستان و آشنایانشان حتما باید با منافعی برای خودشان همراه شود.

این مطالب آموخته های شخصی من در این مبحث به علت مشارکتم در پروژه ای با عنوان بلیت الکترونیکی ورزشگاه آزادی و راه اندازی باشگاه هواداری فوتبال بوده است. هفتمین مورد و آخرین مورد این است که حتما گروه های کسب و کار مشابه و یا همسوی خود را پیدا کنید (مشابه از لحاظ مخاطبین نه نوع محصول) و با آنها همکاری نمایید. برای مثال اگر شما یک برند کفش ورزشی یا یک رستوران که هواداران فوتبال مخاطب آن هستند یا یک پارک آبی دارید، می توانید از اشتراک باشگاه هواداری خود و ما به سود بیشتری دست یابید! امتحان کنید: برای مکاتبه با من honarparvar (at) Hotmail (dot) com

Comments