واژه جدیدی در اقتصاد اینترنتی: Cloud Computing

دو خاصیت اقتصادی دهه اخیر به عقیده من این بوده است که اولا بنگاه های اقتصادی با رکود شدید اقتصادی که از سال 2008 آغاز شد دست به گریبان هستند و دوم اینکه اینترنت و ارتباطات نوین به خدمت اقتصاد این شرکت ها آمده تا هزینه ها را کاهش دهد! شرکت های فراوانی در زمینه های اتوماسیون، فروش و بازاریابی و خدمات مهندسی و فنی سعی می کنند با استفاده از مزیت های شبکه اینترنت فرآیند های هزینه بر حال حاضر شرکت ها را کم هزینه تر نموده و از این طریق برای خود نیز بازار جدیدی ایجاد نمایند.
یکی از مفاهیم نه چندان جدید اینترنت، کلاود کامپیوتینگ است. این مفهوم بر می گردد به زمانی که در اواخر دهه 90 سرویس دهنده های نرم افزاری بر روی اینترنت شروع به فعالیت کردند‌ ولی نقطه اوج گیری آن بر می گردد به تحول تعاملی شدن اینترنت که از آن به وب 2 (Web 2.0) هم یاد می شود و در ادامه مشکلات اقتصادی دنیا و تب کاهش هزینه ها.

"کار با کامپیوتر بر روی اینترنت" یا کلاود کامپیوتینگ (Cloud Computing) چیست؟
 اول از همه بگذارید اعتراف کنم از ترجمه عبارت کلاود کامپیوتینگ که در تیتر نوشتم اصلا راضی نیستم! کلاود یعنی ابر، و منظور از ابر به سادگی شبکه جهانی اینترنت و همه کامپیوترهای متصل به آن است. کامپیوتینگ یعنی محاسبات، کار با کامپیوتر، هرگونه کار رایانه ای. اگر بخواهم ساده ترین مفهوم را از این عبارت استخراج کنم، باید بگویم کلاود کامپیوتینگ یعنی استفاده شما از امکانات (اعم از سخت افزار و نرم افزار) های کامپیوترهای متصل به شبکه جهانی. این مفهوم را بشکافیم:
شما برای اتصال به اینترنت نیاز به یک دستگاه کامپیوتر با مودم دارید. و برای استفاده از هرگونه امکانات خاص روی کامپیوتر
 خود نیاز به خرید سخت افزار (مانند هارددیسک اضافه برای سرویس پشتیبان) و یا نرم افزار (مانند حق امتیاز بانک اطلاعاتی اوراکل) دارید.
در کلاود کامپیوتینگ شما خدمات استفاده از این سخت افزار یا نرم افزار را تهیه می کنید. یعنی مثلا برای گرفتن یک نسخه پشتیبان از کامپیوتر های شبکه خود، به جای هزینه سنگین و گزاف خریدن یک سیستم بک آپ مثلا رید 10 (RAID 10 Backup System) به راحتی و به صورت آنلاین از سرویس مشابه آن با هزینه بسیار اندکی به صورت ماهیانه استفاده می نمایید. ضمن اینکه نیاز به نیروی پرسنل و نگرانی های فنی کمتری خواهید داشت.
همچنین فرض کنید می خواهید برای نظم دادن به وضعیت مشتریان خود، یک سیستم "مدیریت روابط با مشتریان" (CRM) خرید بنمایید. شما باید احتمالا نرم افزار گران قیمتی را تهیه کنید یا پرسنل متخصص برای خصوصی سازی یکی از نسخه های متن باز موجود در اینترنت را استخدام نمایید. و همواره نیز سوال می کنید آیا این همه چیزی است که نیاز داشتم؟
اینجاست که عبارت SaaS که اختصار Software as a Service به معنی "نرم افزار به عنوان خدمات" به خدمت شما می‌آید! SaaS یکی از مصادیق کلاود کامپیوتینگ است. شما از خدمات یک شرکت اینترنتی در زمینه CRM استفاده می نمایید، همواره به اندازه مورد نیاز خود پول می دهید و نگران به روز رسانی و امنیت نرم افزار خود نیستید.

فواید استفاده از خدمات بر روی اینترنت به این شکل چیست؟

  1. دسترسی: شما از هر کامپیوتر که به اینترنت دسترسی داشته باشد (یا حتی موبایل خود) می توانید از این خدمات خریداری شده استفاده نمایید.
  2. مقرون به صرفه بودن: با هزینه ثابت و اولیه بسیار کمتر از این خدمات استفاده نمایید و سرمایه خود را به جای هزینه کردن بر روی نرم افزار و سخت افزارهای گران قیمت، صرف گسترش کسب و کار خود بنمایید.
  3. انعطاف بیشتر برای سازمان شما:‌ بنگاه یا سازمان شما بی نیاز از نرم افزارهایی می شود که همراه با خود شما را مجبور به استخدام پرسنل جدید یا آموزش پرسنل موجود می نمایند و با اضافه و کم شدن این نیروها کار شما نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.
  4. به روز رسانی خدوکار و دایم: شما دیگر نگران به روز بودن نرم افزارها و خدمات مورد نیاز خود و هزینه کردن بر روی آن نیستید.
  5. سهولت استفاده: این خدمات نیاز شما به دانش عمیق از تکنولوژی را کاهش می دهند. امنیت و نگهداری سیستم های مبتنی بر تکنولوژی های نوین اغلب کار دشوار و پر هزینه ای است که با استفاده از کلاود کامپیوتینگ کاهش پیدا می نماید.

Comments