چرا من فکر می کنم هند غول اقتصادی آینده جهان است؟

چند هفته ای است که دارم مقالاتی در ارتباط با نحوه رشد و دلایل موفقیت کشور چین در سالهای اخیر در کسب و برخی موارد قرق بازارهای جهانی، رشد اقتصادی دو رقمی و ربودن گوی سبقت از آلمان به عنوان بزرگترین صادرکننده دنیا (از لحاظ ارزش صادرات) دنبال می کنم. قصد داشتم این مطالعات را به صورتی مدون کنم و بر روی این وبلاگ بگذارم، ولی آنقدر در اینترنت درباره چین نوشته اند و خوانده ایم که احساس کردم تکراری می شود. از طرفی در طی این مطالعات هر چه بیشتر می خوانم می بینم آینده اقتصادی جهان بازیگران بزرگ دیگری نیز خواهد داشت، مانند هند، ترکیه و برزیل.
هر کدام از این کشورها برای خود مسیری جالب و پر نکته در راه رشد اقتصادی داشته و دارند. برنامه های هر کدام برای مبارزه با بیکاری، تورم، تشویق به سرمایه گذاری خارجی، راه اندازی زیرساخت های اقتصادی و ارتباطی با دنیا و غیره در هر کدام از این کشورها مانند یک کلاس درس برای مدیران است (مدیران ما هم که متاسفانه وقت سر کلاس نشستن ندارند)
باز در این میان، تصمیم گرفتم درباره کشور هند و عللی که من فکر می کنم این کشور در آینده مقامی بالاتر از دوازدهمین اقتصاد برتر جهان خواهد بود، خواهد داشت بنویسم.
شاید بعد از آن فرصت و حوصله ای هم باشد که درباره ترکیه و برزیل صحبتی بکنیم. شروع مطلب به امید پروردگار هفته آینده بر روی وبلاگم قرار خواهد گرفت.
محورهای این بحث موارد زیر خواهند بود:
1- توانایی های سنتی هند در کشاورزی و توسعه امروزی
2- نیروی کار ارزان هند و مدیریت نیرو
3- برون سپاری از کشورهای توسعه یافته
4- تولیدات صنعتی و اقتصاد صادرات محور هند
5- توریسم و فرهنگ هند
مواردی نیز هستند که در لابلای صحبت های اصلی مطرح خواهند شد و از نظر من اهمیت بسیاری دارند ولی ارزش تیتر شدن در آنها ندیدم. مانند سبک حکومت دولت هند که یک نمونه خوب دموکراسی و حمایت دولت از بخش خصوصی است، تسلط خوب اکثریت هندوها به زبان انگلیسی، موقعیت استراتژیک هند و پهناوری این سرزمین در جنوب آسیا و مسائلی از این دست. 

this Persian blog post is a start of a series of articles with the title "reasons I believe India will be an economic giant in near future".

Comments

  1. جالبه.
    من هم كه از اقتصاد به اندازه شما سر در نميارم همين نظر رو داشتم...

    ReplyDelete

Post a Comment