تاثیر جام جهانی فوتبال بر اقتصاد کشورهای میزبان

جام جهانی از سال 1930 تا کنون با هر بار برگزاریش تاثیری به سزا بر روی اقتصاد کل جهان گذاشته است. فکر نکنید دچار توهم شده ام یا فوتبال دوستی پرتعصب هستم. حتی فوتبال رو چندان دوست هم ندارم! مطالعاتی که اکنون با شما سهیم می شومشان این را نشان می دهد.
از زمان جام جهانی 86 مکزیک و دیدن کاریکاتورهای جواد علیزاده در مجله طنز و کاریکاتور در رابطه با فقر مکزیک و کشورهای آمریکای لاتین و تاثیر جام بر زندگی آنها، توجهم به این مساله جلب شد. فیفا به عنوان برگزار کننده این واقعه 4 سالانه، با 204 عضو بین المللی خود به تنهایی دلیلی بر تاثیر جام جهانی بر اقتصاد اعضایش است. در واقع با شروع بازی های مقدماتی و انتخابی این تاثیر آغاز و با فینال هر جام اتمام می یابد و البته مجددا آغازی دوباره. به همین دلیل نیز کشورها برای میزبانی حادثه های بزرگ ورزشی مانند المپیک و جام جهانی در پیکار و رقابتند. برای مثال موسسه SBG انگلستان ارزش میزبانی رقابت های سال 2018 یا 2022 را برابر 5 میلیارد دلار برآورد نموده است. این به این معنی است که اگر کشوری امروز چنین مبلغی را پرداخت نماید تا این امتیاز را احراز کند، سرمایه گذاری ای مطمئن نموده و بازگشت پول و سود آن برایش تضمین شده خواهد بود. موسسه ای دیگر در انگلستان به نام AECOM هم با مطالعه تاثیرات اقتصادی المپیک لوس آنجلس و جام جهانی 94 آمریکا، ارزشی تقریبا برابر با رقم 5 بیلیون دلار برای این میزبانی عنوان نموده است.
ولی چرا برگزاری جام جهانی این قدر ارزشمند است؟
اول- اشتغال: در جام جهانی 2010 آفریقا بین 65 الی 100 هزار شغل دایم ایجاد شد. این رقم با در نظر گرفتن نرخ بسیار بالای بیکاری در این کشور که حدود 23.5 درصد است (یعنی ربع جمعیت بیکارند و حدود ربع کاردارها نیز با حقوق کمتر از 1.25 دلار در روز کار می کنند) عددی قابل توجه است. این عدد با عددی مشابه برای مشاغلی که در طول مدت آماده سازی و میزبانی جام شاغل می شوند تقریبا می شود 150 هزار نفر که حتی برای 2-3 سال هم گره گشای دولت ها خواهد بود. جمعیت آفریقا حدود 50 میلیون نفر است.
دوم- اسپاسنرهای برنامه و حامیان مالی: حمایت های مالی از مراسم جام جهانی در سال 1982 در حدود 2 بیلیون (میلیارد) دلار بوده است (منبع سایت فیفا) به نظر هیجان انگیز می رسد نه؟ ولی اگر بگویم 3 دوره بعدی به 16.5 و سه دوره بعدیش به 36 میلیارد دلار رسید چطور؟ حتما مهیج تر می شود!
اسپانسر های اصلی جام جهانی تا کنون شرکت های مک دانلدز، آدیداس و کوکا کولا بوده اند. در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی با اضافه شدن ویزا، هواپیمایی امارات، سونی، کاسترول و شرکت ام تی ان انتظار می رود 80 درصد کل پول در جریان، حمایت حامیان مالی باشد. این رقم نسبت به دوره قبل 17% رشد دارد.
سوم- صنعت تبلیغات: در کشورهای میزبان جام جهانی رشد محسوسی در صنعت تبلیغات در طول چهار سالی که تمام چشم ها و رسانه ها معطوف این کشور هستند به وقوع می پیوندد. این رشد در صورت هوشمند بودن مدیران کشور میزبان، در بخش های زیرساختی نیز هزینه می گردد تا برای بعد از مسابقات نیز مثمر ثمر باشد. تعداد تابلوهای تبلیغاتی به عنوان نمونه ای از این امکانات در کشور آفریقا در شهر های برگزار کننده مسابقات 300% رشد داشته است.
چهارم- توریسم: کشور میزبان جام جهانی از مدت ها قبل از شروع بازی ها با هزینه های حامیان مالیش کشور خود را تبلیغ و ترویج می نماید. این تبلیغات بی شک سیلی از توجه و سپس توریست و در نهایت دلار و یورو را به سوی کشور مقصد روانه می کنند. در طی بازی ها هم که بدیهی است سیل تماشگرانی که هر روز حداقل چند صد دلاری در هتل ها، بارها، رستوران ها، استادیوم و سایر مکان های توریستی خرج می کنند، روانه کشور میزبان خواهد نمود.
پنجم- ایجاد اطمینان و جاذبه بیشتر برای سرمایه گذاری های مستقیم خارجی
این مورد شاید مهم ترین مورد از موارد فوق باشد. این سرمایه گذاری ها در بخش های حمل و نقل، ورزشگاه ها، مراکز توریستی، تبلیغات و فرهنگ بومی آن کشور صورت می پذیرند.

شاید برای شما هم مانند من جالب باشد که بدانید موفق ترین کشور در نقد کردن پتانسیل های فوق تا کنون کشور آلمان بوده است. آلمان ها در جام جهانی 2006 به جز خود جام، همه چیز را بردند. در حالیکه کشور آلمان بالقوه کشور توریستی ای نیست (حداقل در برابر کشورهایی مانند فرانسه و ایتالیا و غیره) آلمان رکورد رشد توریسم در طول دوره جام جهانی را داشت (قبل و در حین بازی ها)

در برابر این تاثیرات مثبت، جام جهانی و سایر رویدادهای ورزشی بزرگ جهانی، تاثیرات منفی نیز در بر دارند. به عنوان مثال:
افزایش جرم: در اثر ورود ناگهانی تعداد زیادی توریست (توجه کنید که این توریست ها از چه نوعی نیز هستند، فوتبال دوست و شاید کمی سطح متوسط به پایین جامعه خود) دو اتفاق می افتد. اول اینکه خلافکاران کشور میزبان فرصتی جدید برای خالی کردن جیب توریست ها پیدا می کنند، دوم اینکه اختلافات و دعواهای بین طرفداران تیم های مختلف نیز رخ می دهد. به همین دلیل از مدتی قبل از بازی ها کشورهای میزبان دوره های آموزشی ضد جرم و ضد شورش و غیره برگزار می نمایند.
ضمن اینکه طرفداران تیم هایی مانند انگلستان و کلمبیا و غیره ممکن است بسیار دردسر ساز تر از طرفداران تیم های سوئد و سوئیس باشند!

افت اشتغال و رکود اقتصادی بعد از اتمام بازی ها: گفته می شود هزینه ها سرسام آور نگهداری ورزشگاه های کشور چین که برای پرزرق و برق ترین المپیک جهان تاکنون ساخته بود، گاف اقتصادی کشور چین بوده است. در حال حاضر این ورزشگاه ها خالی از بازیگران و تماشاگران هستند. شاید بهتر باشد کشور میزبان در ساخت زیرساخت های لازم برای برگزاری به کشش های کشور خود نیز توجه نماید.
همچنین بدیهی است که اشتغال در کشورهای میزبان بعد از بازی ها به یکباره افت خواهد نمود.

جام جهانی و آفریقای جنوبی
آفریقا جنوبی یکی از بزرگترین شکاف های دنیا در میان سطوح فقیر و غنی کشور خود را داراست. این کشور همچنین با نرخ بیکاری 23 درصد و نرخ جرایم بالا و بدهی سنگین دولت و عدم توازن شاخص تجاری بین المللی خود مواجه است. آفریقای جنوبی در بخش توریسم پتانسیل های بالایی داراست که به رغم وجود خطرات مجرمانه در این کشور به یکی از بزرگترین منابع درآمدیش تبدیل گشته است. جام جهانی 2010 برای این کشور روزنه امیدی برای توزیع عادلانه تر ثروت در کشور، درآمد سرانه ملی بالاتر و ایجاد جاذبه های سرمایه گذاری خارجی بیشتر می باشد.
در اینجا آماری از انتظارات کشور آفریقا جنوبی از جام جهانی 2010 ذکر می کنم:
21.3 میلیارد دلار تاثیر مثبت در درآمد ناخالص ملی کشور
159.000 شغل جدید شامل مشاغل تمام وقت، پاره وقت ، دائم و موقت
چندین میلیون دلار هزینه بازسازی استادیوم ها و امکانات شهرها
ساخت یک فرودگاه جدید که بزرگترین فرودگاه کشور خواهد بود
حضور 32 تیم با 50 نفر در هر تیم، 14500 نفر VIP، 500 مقام رسمی و 10500 خبرنگار و رسانه چی
نیم میلیون بازدیدکننده خارجی که انتظار می رود هر یک متوسط 15 روز اقامت نمایند.
منبع: Elan Investor Club

منتظر شنیدن نظرات شما نیز هستم.
سپاس از وقت شما برای مطالعه این مطلب
this Persian article is about the economic impact of  FIFA world cup on the host country and the entire world, every 4 years and during this period.

Comments

  1. عالی بود
    اما یه سوال به نظر شما وضع یورو چطور میشه؟
    همچنان سثوط داره یا بر میگرده به دوران اوجش باز؟
    احسان

    ReplyDelete
  2. سلام احسان جان
    من معتقدم بعد از یک افت مجدد تا 1.2150 یکبار دیگه یورو برای 1.33 یا 1.34 میره بالا. ولی روند دراز مدت تر رو باید با اخبار اروپا مرتبط دونست که فعلا خیلی خوب نیستند.
    ارادت
    عماد

    ReplyDelete
  3. سلام ميخواستم بدونم جام قيمت داره و چه تاثيري به كشور برنده داره

    ReplyDelete

Post a Comment